Vis enkelt innlegg
Gammel 30-10-17, 14:54   #602
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.926
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skal du ha til middag i dag? Tråd #3

I går serverte jeg/vi rådyrstek, egentlig rådyrlår, med ovnstekte grønnsaker, gratinerte fløtepoteter, rosenkål og saus.

Helt rådyrlår, langtidsstekt (3-4 kg):

  • Stell i stann en langpanne eller dypform som passer til låret (skjær ev. av tynneste delen av låret) med 1.5 dl varmt vann, 1.5 dl rødvin, grovhakket løk og rotgrønnsaker du liker.
  • Sett ovnen på 65-75°C (avhengig av om du vil ha steken rosa eller gjennomstekt).
  • Fres de flatene og kantene du får til i en stor stekepanne (jeg brukte ghee som fett).
  • Gni låret inn med krydderblanding, selvknust: 6 nellikspiker, 1 ts assorterte pepperkorn, 6 einebær, en kvist finhakket rosmarin, 2 knuste og hakkede fedd hvitløk, 1ts hakket fersk ingefær, 1 ts timian, 1 ts oregano (og noe jeg har glemt).
  • Legg låret i ovnspanna, dekk med lokk eller folie og inn i ovnen med den.
  • Hver time eller fem øser du skyen over og ev. snur låret.
  • Etter snaue 20 timer er steika serveringsklar, mør og smaksrik.
Sammen med mine margarinstekte rosenkål (det tar nesten en time med ganske lav varme på plata og lokk på kjelen, røres i av og til og skal være noe stekt i kantene), poteter, grønnsaker og saus ble det så godt at familien nesten opphøyde meg til helgen i går.

Strå er ikke aktiv