Vis enkelt innlegg
Gammel 11-08-23, 16:23   #21
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.176
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Melkøya - hva tenker dere?

(Jeg har ikke fått satt meg nok inn i hva den foreslåtte løsningen innebærer av naturinngrep og belastninger av beiteområder, så jeg vil ikke mene noe om kost/nytte-vurderingen her.

Men elektrifisering på utslippspunkter er ikke, så lenge man parallelt jobber med å få mer fornybart inn i miksen, grønnvasking
. Det er like nødvendig del av det grønne skiftet som det å bytte til elbil er. Ved å elektrifisere der det i dag brukes fossil energi (biler, båter, fly, industri), oppnår man
- Veldig mye bedre energieffektivitet og dermed mindre energibruk totalt
- At man har muligheten til å bytte store mengder energiproduksjon til fornybart på en effektiv måte (i store, fornybare kraftverk, ikke på ett og ett punkt. Tenk en stor solcellepark i stedet for solcellepaneler oppå hver eneste bil). Når man elektrifiserer "på begge ender av ledningen", så oppnår man det grønne skiftet. Og så er det selvsagt hur mange som helst uffordiger i begge ender: Batterier og deres problemer, naturinngrep, etcetc.
- Overføringskapasitet kompliserer dette ytterligere

Det store spørsmålet er hvilken ende man skal begynne i når det gjelder elektrifisering - hvor får man mest positiv effekt for minst kostnad og ulempe?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat