Tråd: Ingefærøl
Vis enkelt innlegg
Gammel 15-01-19, 00:23   #11
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ingefærøl

Det beste er å lage det selv, da kan man helt regulere hvor brennende det skal være, hvor mye surt det skal smake og tildels også hvor mye alkohold det skal være.



Denne oppskriften har jeg jobbet meg frem til:



Først lage ingefærsirup:
For hver 2. Spiseskje med raspet fersk ingefærrot: (tar utgangspunkt i ingefærrrotmengden fordi det er litt vanskelig å beregne fra de røttene man kjøper, så kjøper en del røtter som er litt store og skraper av ytterskallet med en teskje og rasper. Så måler jeg opp hvor mye jeg har og tilsvarende sukker til. Jeg lager typisk 12-15 L om gangen så jeg kjøper inn 4-5 kg sukker for en stor porsjon)
1 cup sukker (ca 2.5 dl)
1/2 cup vann (ca 1.25 dl)

Raspet ingefærrot, sukker og vann blandes i en kasserolle. Varmes opp til sukkeret er godt oppløst. Ikke koke, men nesten. Stå i 1 time og trekke etterpå. Sile vekk ingefærraspet.
Sett til ca 1.5-2spsk sitronsaft. Smak det til. Blir best med presset sitronsaft fra ferske sitroner
Ingefærsirupen kan man lage i store porsjoner, og oppbevare til senere bruk.

Man kan med dette enten lage alkoholfri ingefærdrikk med å blande denne porsjonen med ingefærsirup med 1 l kullsyrevann, det er kjempegodt.


Eller lage ingefærøl:

Bland denne ingefærsirupporsjonen (av 2 spsk ingefærrot, ca 1 dl sirup) med 1 l kaldt vann på en flaske eller et gjæringskar. Ha i 1 kryddmål med tørrgjær for hver 4-5 L med væske, helst fibergjær eller champagnegjær pr porsjon (får kjøpt cidergjær/champagnegjær på bryggebutikker). Brødgjær er ikke så godt, men går visstnok bra.

La stå på varmt sted i noen dager, husk å lette på trykket på korken to ganger om dag. Ferdig etter 2-3-4 dager. Da kan det helles på fine flasker og settes i kjøleskapet. Holdbarhet et par uker.


Ingefærølet blir ikke så søtt som ingefærbrygget/brusen, mye av sukkeret har gått over til alkohol.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.

Sist redigert av Esme : 15-01-19 kl 12:01.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat