Vis enkelt innlegg
Gammel 07-05-19, 19:13   #1
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.477
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Transport av strøm. Noen som vet noe (Polyanna)?

Jeg minnes en lang strømdebatt her på FP for lenge, lenge siden. Den gikk mye på om vi kunne vite noe om hva som hadde generert strømmen i kontakten (vann, kull, vind etc)

Nå er dette veldig vagt for meg, men kom i en samtale på søndagen som gjorde at jeg ble minnet på den.

Hva er transportkostnaden for strøm? Gitt at vi alle kunne produsere nok strøm til vårt forbruk hadde det vel verdt en fordel å kunne bruke "lokal strøm". Så vidt jeg vet "mister" man noe strøm i transport og lagring, så gitt at produksjonen er konstant er det best med "lokal og fersk" strøm. (Og så er ikke strømmen vår slik alikevel, fordi de enkelte produksjonskildene er svingende. Norge sin vannkraftverk generer mye strøm i enkelte perioder og lite i andre)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat