Vis enkelt innlegg
Gammel 08-05-19, 14:08   #25
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.927
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Egenkapitalgrensen på 15 % bør skrotes!

Dette har jeg sagt i alle år etter denne regelen kom. Aldeles gal og tjener ikke det den egentlig er satt til. Betalingsevne er langt mer riktig å se på. Nå kommer jo snart kredittkortgjeld også til å bli hensyntatt i økonomiske vurderinger med nye registre, og det vil jo selvsagt gjøre det mer synlig hva slags betalingsevne man har.

Det input nevner med at mange tar opp nettopp kredittkortgjeld for å dekke opp egenkapitalskravet vil jo da føre til at enda flere ikke vil kunne komme seg inn på boligmarkedet (ikke at jeg anbefaler nyetablerte å skaffe seg kredittkortgjeld for å skaffe seg egenkapital altså).

Utgangspunktet og tankegangen bak er ikke riv ruskende gal, MEN i praksis fungerer den ikke. Den diskriminerer. Å bli henvist til leiemarkedet, som alle vet vil koste mer enn om man hadde fått lånt pengene i utgangspunktet, viser jo hvor feil dette slår ut. Jeg er for at man skal - og ikke minst skal kunne - stå på egne ben og ikke være avhengig av at foreldre bidrar økonomisk.

Vi lånte 100% av kjøpssummen på vår første bolig. Dyrt topplån, men vi klarte det strålende. Jeg tror faktisk vi betalte det samme da som vi ca betaler nå, selv med utbygging i etterkant (rentenivå har selvsagt endel å si). Gi folk en sjanse sier jeg.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat