Vis enkelt innlegg
Gammel 11-01-15, 14:47   #5
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.911
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bra valg av speilreflekskamera?

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.


Jeg bruker stort sett 50mm f.1.4 objektiv. Det er et objektiv som ikke kan zoome, men som er veldig lyssterkt. Det gjør at jeg aldri bruker blits.

ISO er kamera sin evne til å kompensere for lite lys. Vist du husker tilbake til film tiden så kjøpte man film med forskjellig ISO. Høy ISO gjør at man kan ta bilde i veldig mørke omgivelser, men det gir ofte kornete bilder. Men enkelte kamera har god ISO og sa kan man gå nye høyere uten at det merkes. Jeg kan bruke ISO 3500 på mitt uten at det viser mens med 1000D vil bilde bli mer kornete allerede på 800iso.

Jeg er veldig enig med Isolde. Her er det mørkt inne store deler av året, og man trenger kamera med høy ISO og man trenger lyssterkt objektiv. Inne bruker jeg også 50mm f/1.4 og 18-35 mm f/1.8. Kitobjektivet har jeg ikke brukt på årevis, det er i grunn nokså ubrukelig. Ute, i godt lys, så bruker jeg et lyssvakt 18-200mm. Genialt på sydentur, f eks.

Greia med speilrefleks er at du må lære å bruke det. Ellers er det liten vits. Bilder tatt på autoinnstilling med den innebygde blitzen i aksjon, er i mine øyne ikke spesielt mye bedre enn bilder tatt med de beste kompaktkameraene. Og da er jo kompaktkameraer mye greiere å drasse på.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat