Vis enkelt innlegg
Gammel 05-11-18, 09:56   #10
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.103
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Endring i abortloven?

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Og så er eg temmelig irritert på Høie som samanliknar alvorlige medisinske diagnoser med homofili. Eg har f.eks. sett at han har uttalt at han vil unngå at kvinner i framtida vil kunne ta seinabort på bakgrunn av at barnet er bærer av eit homofili-gen som gir aukt risiko for at barnet er homofil, dersom ein nokon gang skulle finne eit sånt gen. Dette syns eg er ein heilt absurd uttalelse. Dagens paragraf 2c opnar ikkje opp for noko sånt. Homofili er ikkje ein sjukdom.


Ja, det er helt utrolig. Både Høyre og Krf sier de mener dagens lovtekst er diskriminerende.
Kilde: https://www.bt.no/nyheter/innenriks/...iskriminerende

Og her trekker han inn borgerrettsbevegelsen i USA og de diskriminerende bussreglene: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...faerre-aborter




Som jurist må jeg si at det er jeg så uenig i at teksten er diskriminerende som jeg kan få blitt (se uthevet skrift):

Sitat:

2. Fører et svangerskap til alvorlige vansker for en kvinne, skal hun tilbys informasjon og veiledning om den bistand som samfunnet kan tilby henne. Kvinnen har krav på råd for selv å kunne treffe det endelige valg.
Finner kvinnen, etter at hun har fått tilbud om informasjon m.v. som nevnt og veiledning etter § 5 annet ledd første punktum, at hun likevel ikke kan gjennomføre svangerskapet, tar hun selv den endelige avgjørelse om svangerskapsavbrudd såfremt inngrepet kan skje før utgangen av tolvte svangerskapsuke og tungtveiende medisinske grunner ikke taler mot det.
Etter utgangen av tolvte svangerskapsuke kan svangerskapsavbrudd skje når
a)
svangerskapet, fødselen eller omsorgen for barnet kan føre til urimelig belastning for kvinnens fysiske eller psykiske helse. Det skal tas hensyn til om hun har disposisjon for sykdom;
b)
svangerskapet, fødselen eller omsorgen for barnet kan sette kvinnen i en vanskelig livssituasjon;
c)
det er stor fare for at barnet kan få alvorlig sykdom, som følge av arvelige anlegg, sykdom eller skadelige påvirkninger under svangerskapet;
d)
hun ble gravid under forhold som nevnt i straffeloven §§ 312, 313 og 314, eller svangerskapet er et resultat av omstendigheter som omtalt i straffeloven §§ 291, 293, 294, 295, 296, 299, 301, 302 og 314; eller
e)
hun er alvorlig sinnslidende eller psykisk utviklingshemmet i betydelig grad.
Ved vurderingen av begjæring om avbrudd begrunnet i forhold som nevnt foran i tredje ledd bokstav a, b og c skal det tas hensyn til kvinnens samlete situasjon, herunder hennes muligheter til å dra tilfredsstillende omsorg for barnet. Det skal legges vesentlig vekt på hvordan kvinnen selv bedømmer sin situasjon.
Kravene til grunn for innvilgelse av svangerskapsavbrudd skal øke med svangerskapets lengde.
Etter utgangen av attende svangerskapsuke kan et svangerskap ikke avbrytes med mindre det er særlig tungtveiende grunner for det. Er det grunn til å anta at fosteret er levedyktig, kan tillatelse til svangerskapsavbrudd ikke gis.


Det er for øvrig ikke noe som heter § 2c. Teksten det er snakk om er en liten del av en større paragraf. Det har kanskje ikke så mye å si for folk flest, men det har noe å gjøre med hvordan man bygger opp regler.

dagens tekst:

__________________
07 og 10

Sist redigert av Pelle : 05-11-18 kl 10:05.
Pelle er aktiv nå   Svar med sitat