Vis enkelt innlegg
Gammel 18-12-17, 00:05   #33
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: 350 barn venter på et fosterhjem i Norge akkurat nå

Begrepet tilsynsfører brukes både om de som fører tilsyn med barn i fosterhjem, og om de som fører tilsyn under samvær mellom barn og foreldre (der det er påkrevd). Det er to ulike ting, kan være litt forvirrende. Det er stadig behov for nye tilsynsførere i fosterhjem.

For de som tenker det blir litt mye å bli fosterhjem, men ønsker å bidra med noe, er det også behov for besøkshjem og støttekontakter hos en del barneverntjenester. Det betales med knapper og glansbilder det også, men man får anledning til å bety mye for en av de finfine ungene vi jobber med.

Opprinnelig lagt inn av Frk_Fryd, her.

Jeg tror at en av nøklene til å rekruttere flere fosterforeldre, er å styrke systemet rundt fosterforeldrene. Da tenker jeg ikke kun på lønn, men på stabil oppfølging fra erfarne veiledere og styrkede rettigheter rundt sykdom og pensjon. Det er ikke alltid fosterbarnet som er den største utfordringen, men systemet rundt.

Dette er så sørgelig sant. Fosterforeldre burde få ordentlig lønn og ryddige rettighetsordninger, men mest av alt ordentlig veiledning - 24/7 og knakende stabilt. For å få til det må folka som skal følge opp fosterhjemmene få ordentlige arbeidsforhold også. Da må vi gjøre noe med denne artige turnoveren vi har i barneverntjenestene, den ligger på rundt 33% i året på landsbasis. Her forleden gikk jeg gjennom en sak hvor et barn i barneskolealder hadde hatt sak siden det var nyfødt. Jeg var saksbehandler nummer 27 i rekka. Da er du høy i hatten når du kommer inn og skal lage relasjon og tillit, da. Selv om det er et godt utgangspunkt å faktisk ha hatt tid til å lese seg opp på historikken, det har vi vanligvis ikke.

Men til tross for dette, da, så er jo fosterforeldre flest mer fornøyde enn misfornøyde med å ha blitt fosterhjem. Det handler om ungene. For de får altså så finfine unger. Skadde og traumatiserte og med bagasje ingen burde ha, men mest av alt fine, fine små folk.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat