Vis enkelt innlegg
Gammel 08-01-21, 15:06   #33
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.136
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Amerikansk politikk

Det er ikke bare Sovjet de forbinder med sosialisme. Med unntak av nordeuropa, så har "sosialisme" ofte vært et første skritt på veien til et kommunistisk diktatur. Sør-amerikanske lander veksler jo mellom totalitære regimer enten til høyre eller venstre. Mange kan lite om den sosialdemokratiske modellen.

Helsesystemet deres er jo helt føkka, men Obamacare er ikke noen god løsning heller. Det er i beste fall et skittent plaster på et stort, blødende sår. Jeg tror at de fleste (til og med Trump!) ønsker seg en mer velfungerende modell, men den er nesten umulig å skrote det de har og begynne på nytt. Det er vanskelig nok å tegne opp en modell å bli enige om men enda verre å tegne en vei dit.

Ellers så er USA tuftet på selve ideen om å være fri og selvstendig, og å i liten grad bli bestemt over av en stat. Det gjelder individer, men også enkeltstater vs det føderale USA. Borgerkrigen ble ikke så mye utløst av slaveri, som av at sørstatene nektet å bli bestemt over. Det å innordne seg et kollektiv ligger veldig langt fra veldig rotfestede amerikanske verdier.

Og så syns jeg ikke det er rart om folk er skeptiske til venstresiden i det demokratiske partiet. De er ganske udemokratiske (bare det maset om "pack the court!"), og driver for mye cancel-kultur, for å nevne noe. Jeg hørte en helt horribel episode av "The Argument", der to demokrater debatterte etter utnevnelsen av den siste høyesterettsdommeren. Den mest radikale av dem, mente at man burde "pack the court" rett etter at Biden ble valgt, den andre mente at man kunne vente litt, og se om de begynte å ta avgjørelser de var veldig uenige i, men da måtte det selvsagt gjøres.


Og jeg forstår at mange syns media er for åpenbart politiske (i begge retninger, men lell). Jeg avsluttet abonnementet mitt på NY Times etter "kuppet" der i høst, og syns det har gått helt overbord i måten de omtaler absolutt alt på. At det ikke skulle gå an å en gang omtale de voldelige elementene av BLM-protestene, uten å snakke med VELDIG STORE bokstaver om "the almost entirely peaceful protests". Alltid de adjektivene. Syns jeg ser dem omtale en Trump-rally som hadde elementer av vold i seg med "mostly peaceful rally".

Ellers så glemmer vi lett at selv de mest innvandringskritiske i USA, antagelig er mer liberale enn det ytterste venstre i Norge. Det finnes ingen politiske partier i Norge som hadde kunnet leve med så hullete grenser som det USA har, med en enorm "halvoffisiell" klasse av innvandrere som lever halvsvart i halvskygge hele livet, med alle de effektene det selvsagt har for samfunnskontrakten.

Og så klarer vi ikke å ta innover oss hvor dypt rasismen stikker i USA. Vi har rasisme i Norge, og mange av oss har flere fordommer enn vi er klar over, men det er oftere knyttet til fremmedfrykt enn til den sterke følelsen av at "en rase er mindreverdig" som dominerer mange steder i USA. Når hele samfunnet egentlig er tuftet på at man i flere hundre år bygde opp landet økonomisk ved å kjøpe folk, mishandle dem, eie dem, og bruke dem som man bruker husdyr, omtrent, så gjør det noe med menneskene, og det går ikke bort på et par generasjoner. For å forsvare så umenneskelige handlinger, så må man bortforklare det med å overbevise seg selv om at "de andre" egentlig ikke er mennesker. Visste dere at man ikke kalte svarte menneskers hår for "hår", men "ull"? Og det henger igjen til i dag, i den forstand at svarte kvinner forventes å bruke enorme ressurser på å tøyle håret sitt fra "ull" til "hår".

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat