Vis enkelt innlegg
Gammel 18-06-15, 11:40   #6
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.932
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Lesesirkel] Diskusjonstråd: 1984

Jeg leste boka nå nettopp, sist gang var før 1984 tror jeg. Alt jeg husket var at boka var grim lesning, jeg husket ikke Winston og Julia faktisk, men den fullstendige hjernevaskingen eller hjerneendringen satt godt i meg.

Kan Nord-Korea fungere litt på denne måten tro? Uansett, det Skilpadda sier om "...en befolkning som blir holdt i kontinuerlig nær-fattigdom, og samtidig tutet ørene fulle om en ytre fiende, den er lett å håndtere og manipulere...", jeg tror at en del herskere både nå og tidligere har brukt/bruker den metoden. Kanskje mindre dramatisk, men likevel. Kina, Russland, Eritrea er i hvert fall land som bruker lignende triks, om enn i mindre grad. Våpenlobbyen i USA også (lett usaklig fra min side).

Nå når 2014 ligger bak oss, som det første året side WWII med flere konflikter enn foregående år, kjenner jeg godt på pessimismen også. Oppløft meg gjerne...

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat