Vis enkelt innlegg
Gammel 23-04-18, 22:28   #1
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Konfirmasjonshjelp/mat

Vi skal ikke ha stor konfirmasjon, men mannen insisterer på at det skal være rikelig med mat. Vi er ikke flere enn 17 stykk, derav flere barn og jeg er sikker på at vi kommer til å mette 50. På selve dagen vil jeg gjøre minst mulig, det er seremoni, bunad og generell pynting.

Vi lager maten selv og slekta baker kaker.

Jeg skal bake en focaccia - den må bakes samme dag synes jeg.

Så skal vi ha en gryterett. Kan jeg lage en chili con carne ferdig kvelden to dager før? Og så la den stå kaldt og varme opp igjen rett før servering. Ris koker vi samme dag som den skal serveres.

Ellers så blir det enkel "opplegging" av et spekefat. Vi må lage eggerøre (samme dag det også - eller funker dagen før) Potetsalat, aioli - det funker vel dagen før? Steke løk til karbonader gjør vi dagen før.

Minipaier har konfirmanten også bestilt, det må også lages samme dag, men jeg kan kanskje røre sammen det som skal oppi dagen før, så det ikke blir så mye som må ordnes.

Altså - gryteretten kan lages torsdag kveld hvis det skal serveres til middag på lørdag. Den blir laget med kjøttstykker, ikke kjøttdeig om det har noe å si for holdbarheten.

Funker det ellers å bake loff som jeg fryser ned? Fletteloff kanskje. Er redd skorpene detter av når de har vært fryst.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat