Vis enkelt innlegg
Gammel 28-08-20, 14:53   #3
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan vurdere skolemodenhet?

Det er en veldig vanskelig problemstilling. Jeg er jo en av disse som har vært "utsatt" for tidlig skolestart, fordi jeg var en faglig sterk ung dame. Det faglige holdt seg gjennom hele grunnskolen, men på videregående hadde jeg nok hatt godt av å gå sammen med de jevnaldrene, fordi den del fag var modningsfag. Med broren min valgte foreldrene mine motsatt (selv om jeg er høstbarn og han er vårbarn) og han nøt godt av å være blant de eldste og faglig sterk.

Jeg har også en faglig sterk gutt, som ikke var veldig skolemoden da han begynte i 1. klasse, men var heldig å havne i klasse med mange andre høstgutter og ha en lærer som klarte å håndtere gutter med mye mark i rumpa. Jeg tror mye kan løses ved å åpne for litt større deling innad i klasser på det minste trinnene, sånn at barna møtes litt mer på sitt nivå, fremfor at alle skal presses ned ved en pult. Og de som holdes igjen ett år har det ikke nødvendigvis så mye enklere, de heller.

Jeg tror at det største problemet er at det er for lite rom for lek i småskolen. Hadde de fått inn mer av det, tror jeg mye hadde løst seg.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat