Vis enkelt innlegg
Gammel 28-08-20, 14:24   #8
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.422
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan vurdere skolemodenhet?

Det er vanskelig dette, også fordi det kan være stor forskjell på faglig og sosial modenhet. Det var tilfellet med meg. Jeg kunne lese fra jeg var 3 år, hadde visket ut svarene og regnet om igjen matteboka til min storesøster lenge før jeg skulle begynne på skolen, og kunne skrive lange historier. Framskyndet skolestart var likevel aldri et tema, fordi jeg var umoden på andre måter. Sugde på tommelen, var sengevæter, brukte en evighet på å gjennomføre oppgaver som f.eks å kle på meg, drømte meg bort og klarte ikke å passe tida, ble knust hvis noen voksne brukte strenge stemmer (selv om det ikke var til meg), forstod ikke helt de sosiale kodene til eldre barn, og lekte bedre med jevnaldrende eller yngre. Året etter hadde jeg kommet mye lengre, var mye tøffere, mer selvstendig og klar på en annen måte. Så det var nok en helt riktig avgjørelse på den måten.

Problemet var at jeg ikke fikk faglige utfordringer, og fikk etter et par år stadig kritikk for at jeg ikke var aktiv i timene og rakk opp hånda (noe som var en direkte følge av at jeg aldri ble spurt likevel, fordi jeg alltid visste svaret, så læreren valgte alltid å spørre de svakere elevene når de rakk opp hånda en sjelden gang). Så faglig kunne jeg sikkert hoppet to-tre år opp, men da ville jeg trolig falt igjennom sosialt. Litt slik var det vel også for din knert Tjorven? Veldig faglig sterk, men ikke spesielt moden sosialt.

Jeg har tro på fleksibel skolestart (men har ikke hørt noen erfaringer fra prøveordningen), men det er uansett veldig viktig med god individuell faglig tilpasning, siden faglig og sosial modenhet ikke nødvendigvis går hånd i hånd.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat