Vis enkelt innlegg
Gammel 28-08-20, 15:53   #12
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.442
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvordan vurdere skolemodenhet?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg har en kollega fra Tyskland. Han forteller at der er det anbefalt skolestart et år (mente han sa det året man fylte 6), men at det er både vanlig og sosialt akseptert å starte et år før eller vente et år. Og at det er en god del som tilpasser seg. Dermed kan det være stor forskjell i fysisk alder innad i en klasse, men at systemet ser ut til å fungere fint ... i hvert fall sånn stort sett.

Denne fleksibiliteten har vi ikke i Norge, og jeg tror at jeg ønsker meg den.

Men aller mest ønsker jeg meg undervisning de aller første årene som er tilpasset ungene som er i klassen. Samtidig som jeg skjønner at det er komplett umulig for en lærer + en assistent når de har en klasse på 28 elever.

Vi har bodd i Tyskland og systemet var slik at årskullet ble delt inn i "må"-barn (født før 31/6) og "kan"-barn (født etter 31/6). Generelt sett måtte må-barna begynne når de var 6 år, mens kan-barna kunne begynne. Det var i siste instans foreldrene som fikk bestemme dette, men både skole og bhg. var involvert i å "teste" kan-barna. Stort sette begynte alle som ville bli 6 år før 1/9 mens de som fylte 6 senere, ventet til neste år. Såklart var det unntak, og det var ikke noe "rart" eller "uglesett" uansett hva man valgte å gjøre. Det var til beste for barna. Nå må det legges til at det er mitt inntrykk at det var langt viktigere å være skolemoden i Tyskland før man begynte enn det er i Norge. Dette fordi skolen er mye mer tradisjonell med undervisning fra kateteret, mer prøver, pugging, karakterer fra 2. klasse og et generelt press. Lek og sånt var det ikke mye tid til i skolen der. Etter 4. klasse skifter også elevene skole og går over på gymnas (høyeste) eller to andre lavere muligheter hvor de fortsetter til de er ferdig med videregående, og opptakene til disse skolene er basert på karakterer. De to første årene på gymnaset (5. og 6. klasse) er harde år og gjør man det ikke bra nok da, kan man bli kastet ut/overført til en lavere skole. De har jo også 12 årig skole, ikke 13-årig som vi har her i Norge og skal likevel gjennom like stort pensum så det er mye mer rush. Mens jeg hørte om leking i 5. klasse her i Norge, drev 5. klassingene i Tyskland med ekstraundervisning hjemme og timesvis med lekser etter lange skoledager (8-timers dager fra 5. klasse). De har forresten også store muligheter både til å hoppe over et år og til å bli sittende/gå om igjen et år. Alt basert på prestasjoner. Så ja; Kanskje har de et bedre system ift. hvem som bør begynne når på skolen, men ikke nødvendigvis et bedre system totalt sett, selv om min sønn heldigvis kom fint gjennom det.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat