Vis enkelt innlegg
Gammel 20-04-11, 20:44   #55
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lavkarbo uten for mye fett?

Opprinnelig lagt inn av Maggie74, her.

Fakse: Hubbien min gikk til ernæringsfysiolog da han fikk diabetes. Hun anbefalte på det sterkeste både potet, ris og pasta (men dog i mindre mengder). Hubbien har nå vært på lavkarbo i over et år mer eller mindre sammenhengende, og har blitt kvitt diabetesen, gått ned 65 kg og er kvitt kroppssmertene. Han har rett og slett prøvd seg ut selv, fordi ernærignsfysiologene han har vært i kontakt med rett og slett ikke vet nok. Eller ikke bryr seg, hva vet jeg?!

Jeg sier som 'mage'doktoren jeg jobber for: Får man vondt så skal man ikke spise det. Og det gjelder andre veien også. Får man ikke vondt av å spise mye proteiner og fett, så skader det heller ikke. Man får ikke nyreproblemer uten å kjenne det!

Så fint for mannen din da . Kostholdsregulering av diabetes er jo ikke noe nytt da, og dersom ernæringsfysiologen ikke har kunnet hjelpe med det var han kanskje rett og slett ikke spesielt oppdatert om diabetes?

Men jeg tror nok ikke helt på at alt man ikke får vondt av er greit å spise. Lavkarbo uten for mye fett (som jo var utgangspunktet for hovedinnlegget i denne tråden) blir naturlig nok veldig mye proteiner, det er ganske ekstremt kontra et vanlig norsk kosthold, og det er lett at man blir feilernært dersom man ikke vet godt hva man gjør. For å sette ting på spissen kan man jo leve ganske lenge på Grandis alene (ja, jeg vet noen studenter som gjorde det), uten at det gjør vondt hverken her eller der. Men derifra til å tro at det ikke er skadelig og at man ikke risikerer feilernæring om man gjør det, tja...

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat