Vis enkelt innlegg
Gammel 20-04-11, 21:53   #59
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbo uten for mye fett?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Lindberg er jo et lavkarbokosthold uten mye fett, og det er ikke veldig ulikt Grete Roede faktisk. Er det ekstremt i forhold til et norsk kosthold? Jeg tror kanskje lavkarbobegrepet blir litt vel flytende her.

Fedon har snudd i forhold til fett etter at nye forskningsrapporter kom på bordet. Se f.eks her. Nå har han ikke gitt ut noen bøker i det siste, men jeg tipper at om han kommer med flere kokebøker - så vil kostholdet han anbefaler innholde mer fett. Også mettet.

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

Så fint for mannen din da . Kostholdsregulering av diabetes er jo ikke noe nytt da, og dersom ernæringsfysiologen ikke har kunnet hjelpe med det var han kanskje rett og slett ikke spesielt oppdatert om diabetes?

Jeg har lest litt (men ikke mye) om kosthold og diabetes, og av det jeg har fått med meg har det kostholdet som har blitt anbefalt til diabetikere (lavfett, lavkalori, poteter, grønnsaker, frukt, grovbrød osv.) ikke regulerert diabetes spesielt bra. Kunnskapen om lavkarbo som egnet kosthold for å regulere eller kvitte seg med diabetes eller overvekt er vel noe ganske nytt her til lands, er det ikke? Lederen i Ernæringsrådet (som utarbeider de nasjonale kostholdsrådene), Harald Meyer gikk iallefall god for lavkarbodiett som et godt alternativ til overvektige og diabetikere i 2009, og innrømmet at dette var helt nye toner fra deres hold på bakgrunn av nye grundige internasjonale studier. For spesielt interesserte så kan intervju med Harald Meyer sees 17 min og 40 sek ut i Dagsrevyen her. Hvis man anså lavkarbodietter som særlig risikofylt så ville man vel heller ikke inkludert råd om lavkarbodiett som et godt slankealternativ fra Helsedirektoratets side?

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat