Vis enkelt innlegg
Gammel 20-04-11, 23:37   #60
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lavkarbo uten for mye fett?

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg har lest litt (men ikke mye) om kosthold og diabetes, og av det jeg har fått med meg har det kostholdet som har blitt anbefalt til diabetikere (lavfett, lavkalori, poteter, grønnsaker, frukt, grovbrød osv.) ikke regulerert diabetes spesielt bra. Kunnskapen om lavkarbo som egnet kosthold for å regulere eller kvitte seg med diabetes eller overvekt er vel noe ganske nytt her til lands, er det ikke? Lederen i Ernæringsrådet (som utarbeider de nasjonale kostholdsrådene), Harald Meyer gikk iallefall god for lavkarbodiett som et godt alternativ til overvektige og diabetikere i 2009, og innrømmet at dette var helt nye toner fra deres hold på bakgrunn av nye grundige internasjonale studier. For spesielt interesserte så kan intervju med Harald Meyer sees 17 min og 40 sek ut i Dagsrevyen her. Hvis man anså lavkarbodietter som særlig risikofylt så ville man vel heller ikke inkludert råd om lavkarbodiett som et godt slankealternativ fra Helsedirektoratets side?

Helt kort, for jeg skal legge meg nå. Kostholdsregulering er den foretrukkene og første utprøvde behandlingen for type 2 diabetes i de aller fleste tilfeller, og man går kun over til medikamenter dersom dette ikke gir tilstrekkelig nytte. At man ved hjelp av riktig kosthold (og det er ikke nødvendigvis uten karbohydrater eller med veldig lite karbohydrater, men det er stor fokus på langsomme karbohydrater) holder blodsukkeret lavt i starten er ganske vanlig, og for mange er kostholdstregulering tilstrekkelig i mange år. Det betyr ikke at man er kvitt sykdommen, det betyr bare at man holder den i sjakk. Om det går an å bli kvitt diabetes vet jeg ikke, jeg har ikke hørt om det, og har ikke sett noen forskning på dette.

Når det gjelder type 1 diabetes er det en helt annen historie. For noen kan det muligens være mulig å kostholdsregulere for en periode, men her er det mye vanskeligere fordi mekanismene som utløser sykdommen er annerledes. I tillegg finnes det jo en rekke andre avarter av diabetes som er mindre kjent, mindre vanlig og mindre forsket på, og hvordan det forholder seg vet jeg ikke om det finnes noen god forskning på.

Det ingen av de jeg har jobbet med sier at lavkarbo er farlig for en periode på et år eller to. Diabetesforeningen anbefaler lavkarbo og lav fett som to like gode dietter for å gå ned i vekt. Som jeg sa i mitt første innlegg så blir man bekymret når dette er er et kosthold man ser for seg permanent, fordi man vet for lite om langtidsvirknigene. Jeg tenker at et god paralell er å bli vegetarianer. Det går jo som regel veldig bra i starten, men man skal kunne eller sette seg ganske bra inn i kosthold dersom man ikke skal være utsatt for å få mangelsykdommer over tid. Det samme oppfatter jeg å være problemet dersom man konstant går på lavkarbo. Da spiser man ikke lengre like variert som når man har et kosthold bestående av karbohydrater, proteiner og fett, og man bør derfor ha bedre kunnskap om kosthold, eller skaffe seg det, eller få hjelp av en ernæringsfysiolog til å se til at det man får i seg er tilstrekkelig sammensatt. Jeg tror ikke nødvendigvis lavkarbo er skadelig, men jeg tenker at det kan være det dersom man gjør det feil.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat