Vis enkelt innlegg
Gammel 05-01-17, 12:24   #100
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: To wolf or not to wolf

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Jeg syns hele greia er veldig vanskelig. Innerst inne er jeg nok en kaffelatte-drikkende byboer selvom jeg bor på bøgda og drikker svart kaffe. Men jeg skjønner det er kjipt for bøndene altså - selvom jeg mistenker at de tidvis overdriver. En lokal sauebonde mistet en sau, muligens til en ulv, engang på 80-tallet, og syns nå at Alle Ulver Må Dø fordi han er så redd for sauen sin. Drit i at man ikke har sett snurten av en ulv i vårt distrikt på hundre år bortsett fra en gang i fjor når en hadde gått seg bort.

Med tanke på økonomiske tap - de får jo erstatning hvis ulven tar sau, eller? Er erstatningen mye mindre enn det man ville tjent på å selge kjøttet?

De bøndene som mistet ett dyr på åttitallet finner nå store mengder dyr ihjelrevet. Før man snakker om overdrivelser bør man få være med en tur til fjells for å se realitetene.

Jeg kjenner en av nabobygdene til Harriet Vane og der er sauenæringen kraftig redusert med de konsekvenser det har for kulturlandskap, artsmangfold osv. Det er ikke snakk om område hvor det alltid har vært den mengden rovdyr. Joda noe rovdyr har det vært men for 200 år siden var det ingen forbud mot å ta rovdyr heller.

Det er snakk om hele samfunn som endres, lavtlønnede som ikke har alternative muligheter uten å måtte flytte.
Eiendommene er veldig lite verd, så man kan ikke bare selge og flytte helt enkelt.

Hele balansen i naturen er allerede satt ut av spill. Hvilke arter skal ofres for andres overlevelse?

Jeg synes ikke dette er enkelt, men blir provosert når det snakkes om andre som overdriver. Se for deg forhold som gjør at eiendommen din blir verdiløs og arbeidsplassen blir lagt ned og hvor du ikke har sjans til alternativt arbeid i nærheten og må flytte uten etableringskapital av betydning.

Det er realiteten for en del.

Nå er det heldigvis mange som klarer seg bra, takket være enorm kreativitet og pågangsmot, men kulturlandskap og artsmangfold blir ikke løst ved at folk flytter fra Østerdalen til Kristiansand.

En annen faktor som er viktig framover er matproduksjon her til lands. Det er viktig trygghet i spredt produksjon.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat