Sv: Bøker lest i 2017
1. John Green: An Abundance of Katherines. Lettlest liten bok om sær ungdom.
2. Ingvard Wilhelmsen: Kongen anbefaler. Om kognitiv terapi og om å unngå krisemaksimering.
3. Tore Renberg: Du er så lys. Først var den veldig uhyggelig og det var vanskelig å legge den vekk - jeg måtte jo se hva som skjedde, men så falmet den litt.
4. Terry Pratchett: Reaper Man. Gjenlesing. DEATH er alltid bra.
5. Ben Aaronovitch: Midnight Riot. Krim og magi i London. Knall konsept og interessante personer og morsomme referanser. Søkt plott.
6. Jessie Burton: The Miniaturist. Satt i Amsterdam på 1600-tallet. Historie, mystikk og dramatikk. God, men litt uforløst.
7. Matt Haig: The Humans. En fremmed livsform på oppdrag på jorden - fin bok med 'utenomjordisk' perspektiv på mennesker og det menneskelige.
8. Christopher Moore: A Dirty Job. Ung beta-mann blir en av dødens hjelpere. Artig konsept; til tider veldig morsom, til tider litt vel mye av det meste.
9. Nina George: The Little Paris Bookshop. Lettlest og litt klisjepreget kjærlighetshistorie, men den hadde nok litterære referanser og artig bokstoff til at den ikke ble for klissen.
10. Connie Willis: Crosstalk. Kjent Willis-plott der hovedpersonene pga misforståelser og tidspress og skikkelig teite kolleger ikke får gjort det de skal. Veldig underholdende og irriterende og vanskelig å legge fra seg.
__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord. (Goethe)
|