Vis enkelt innlegg
Gammel 07-03-12, 11:16   #349
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Mange av de som skriver et elendig norsk, med både forkortelser og flust med stave- og språkfeil, skriver i utgangspunktet ikke mer enn de må. Jeg får inn de mest sløve jobbsøknader som tenkes kan - og enda har de både eksempler i boka, og eksempler som jeg har gitt dem. Likevel så faller det dem helt naturlig å drite i å skrive hele søknaden med en skriftstørrelse f.eks. Størrelse 16 og størrelse 11 i en salig blanding er vel fint? Å sette navn, adresse og postnummer på samme linje går vel fint?

Disse elevene kan ikke og vil ikke skrive - og de prøver ikke å få det til heller. Hadde de prøvd å få det til så hadde de klart det formelle - men de er dritt lei, og de har funnet seg godt til rette i rollen som "den som ikke kan skrive eller lese særlig bra". Bedre å gjøre det dårlig om man ikke har prøvd enn å gjøre det dårlig når man faktisk har prøvd å få det til ikke sant?

Mange av disse elevene skriver faktisk nå, på facebook, sms og andre sosiale fora. Jeg tviler på at de skrev særlig mye før dataalderen, og jeg tviler på at de skrev bedre.

(Jeg gjentar forøvrig min påstand om at word er mer skyld i dårlig språk hos ungdom enn facebook noen gang kommer til å bli).

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat