Vis enkelt innlegg
Gammel 19-09-06, 10:13   #49
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg har ikke noen fakta å slå i bordet med, men han som underviser i kreative fag på barnevern, HiO er meget opprørt over at de presser læring på seksåringene. Han fortalte at hjernen utviklet seg på en annen måte hvis boklig læring startet for tidlig.

Det jeg har hørt er at det er viktig at barna oppfatter at det finnes flere, riktige svar for at de skal kunne bli kreative voksne. Det å være kreativ er ofte et "tankesprang" at man ser ting i sammenheng, man overfører en situasjon på en annen, man bruker allgorier osv. Boklig lærdom slik den ofte presenteres i skolen (eller i alle fall da jeg gikk på skolen) - er ofte slik at det bare finnes ett, eneste rett svar.

Hvis man har vært sammen med voksne mennesker som forsøker å ''brainstorme'' så ser man det i praksis. Hver gang noen kommer med en ide så prøver de andre å verifisere ideen ved å lete etter feil. Feks hvis jeg sa:
"Tenk om vi kunne lære ungene å svømme i gele? Den er tykkere enn vann og vil gi bedre oppdrift". For folk som er opplært til å verifisere om svaret er "rett" vil ofte tilsvaret være: "Nei, det går ikke an! Tenk på bakteriene! De kommer til å yngle i all sukkerlaken" osv, men hvis man er opptatt av kreativ tenkning vil man kanskje heller gripe tak i deg som var en god ide - nemlig å gi bedre oppdrift. Og etter en diskusjon kom man kanskje frem til at salt i vannet kunne gi samme effekten.

Hjernen er et mønsterdannende, selvorganiserende system. Og det er helt fantastisk! Men det er vanskelig å "bryte opp" fastlagte mønstre, og opplæring som fokuserer på den eneste, rette svaret sementerer slike mønstre.

him er ikke aktiv   Svar med sitat