Vis enkelt innlegg
Gammel 29-06-20, 22:02   #9
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.016
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Moskussafari? Og andre tips til Dovre

Jeg har nettopp kommet hjem fra akkkurat det området du spør om, og var på moskussafari på fredag.

For det første må jeg slå et slag for stedet vi bodde på - Rondane River Lodge, tidligere Rondane Gjestgiveri. Stedet eies nå av belgiere, så de serverer norske og belgiske vafler (både typen Brussel og Liege) hver dag mellom 12 og 16. Jeg kan også anbefale sterkt at man booker seg inn til middag hos dem. De lager deilig treretters til 390 kr. Lokale råvarer, men på sin egen måte. Virkelig god mat. Stedet ligger på RV 27 når man kommer ned fra Venabygdsfjellet - ca. 30 minutter fra Folldal og 20 minutter fra Lundes-anlegget.

Vi var heldige - det var bare meg og de to eldste barna som var på safari med guiden. Turen gikk veldig fint - og rimelig fort når det bare var oss. Jeg fikk klar beskjed i forkant om at vi kanskje ikke ville se moskus, men vi så minst 5 stykk. Da vi tok lunsjpause viste det seg at en moskus lå i lyngen ca. 150 m unna oss. Guiden holdt godt følge med den, og da den begynte å komme vår vei, dro vi raskt derfra. Nesten på slutten av turen, stoppet barna mine brått. En moskus lå og avkjølte seg på snøen rett ved siden av stien. 50 m unna kanskje? Vi rakk å ta noen bilder, og guiden viste oss en rimelig lang omvei videre. Uten ham hadde det vært vanskelig å vite hvor vi skulle ha gjort av oss. Barna og jeg var enige om at det ble en fin tur, og at landskapet var flott. Og fordi det bare var oss, brukte vi til slutt bare 4 timer på turen, så vi rakk tilbake til gjestegården og ettermiddagsvaflene. Vi valgte forresten bort Snøhetta-utsiktspunktet. Vi hadde allerede sett selve fjellet fra moskusstien.

Vi så såvidt Sohlbergplassen og Strømbu på veien, men rakk ikke å stoppe. I Folldal er det en gruvemuseum, og man kan ta tog inn i gruven. Det hadde jeg lyst til i det dårlige været i går, men det ville ikke barna.

På lørdag klatret vi opp Muen, høyeste fjell i Ringebu kommune. Den skal visstnok være veldig familievennlig, og jeg så mange familier på vei opp. For meg, som uerfaren, var det litt krevende, da stien opp den verste biten er vanskelig å se. Men utsikten var absolutt verdt det. På den andre siden av veien har man en lavere topp, Søre Bølshøgda, som ser en del lettere ut. Det tar vi neste gang.

Ellers er det flere fine fosser. Jeg ble tipset i dag om Mufallet, kort vei fra Venabygd fjellkapell.

I regnet tenker jeg at det kan være fint å fiske. Det er tydeligvis et populært sted. Jeg så fisk hoppe ut av vannet en av dagene!

Ellers må jeg advare om mygg. Jeg hører at folk klager om mygg i Oslo, men det var virkelig ille der. Datteren min ble såpass oppspist på én natt at hun ser ut som om hun har vannkopper på bena. Alle brukte myggmiddel på dagtid, men jeg vet ikke om det hjalp så veldig.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat