Vis enkelt innlegg
Gammel 23-10-14, 11:40   #1
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.357
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En rettferdig jul

Dette innlegget blir oppdatert med lenker til butikker og nettbutikker som selger fysiske produkter som er produsert på etisk vis. Geiter og andre symbolske gaver er fint, men denne tråden handler om fysiske gaver til gavemottaker.

Jeg har bestemt meg for at størstedelen av julegavene jeg gir bort i år skal være basert på rettferdig handel. Er noen meg meg?

Julen er den tiden i året nordmenn bruker mest penger. Vi har enorm kjøpekraft, og hva vi kjøper gir sterke signaler om hva vi vil ha. Jeg vil ha gode arbeidsforhold for folk i hele verden, og jeg har råd til å betale for det. Som de aller fleste andre i Norge.

  • Jeg skal finne mye på Etisk Mote, som både har nettbutikk og fysisk butikk i Oslo. De har slett ikke bare klær, men gode teer, nydeig keramikk og porselen, tepper og fine vesker.
  • Jeg kommer nok også til å handle endel fra Friends Fairtrade, de har masse fantastisk godt krydder og sjokolade. Divine-sjokoladen selges også på Meny, blant annet.
  • Nobels fredsenter har en veldig fin gavebutikk, med mange fine ting. Vesker, pyntegjenstander, leker og bøker.
  • Kjedene har også noe som begynner å nærme seg rettferdig, selv om jeg syns det er ille at man kan velge det bort. HM har conscious. De andre kjedene vet jeg ikke, kanskje dere gjør det?
  • Lush - bade- og hudprodukter
  • Se min kjole - lokaldesignet mote
  • Epleslang - lokalproduserte epleprodukter på epler ingen vil ha, plukket av folk som har utfordringer psykisk eller fysisk.
  • Ging ingefærdrikk støtter kvinnlige ingefærdyrkere i Elfenbenskysten.
  • Velbevare - klær for barn og voksne som er fairtradeprodusert.
  • Åhlens - hele hjemmet bærekraftig
  • Englefigurer fra bymisjonens Lønn som fortjent.
  • Nettbutikken til Forut har rettferdig handel med fairtrade-sertifiserte varer og direkteimporterte varer fra sør. Se særlig på vesker, leker og pashminaskjerf!
  • Abareness. Smykker, skjerf m.m. designet av to norske damer, produsert under deres oppsyn i nepal. Fem kroner fra hvert solgte produkt gis til et lokalt vannprosjekt som sikrer rent drikkevann.
  • Evamia selger kjøkkenustyr fra Palestina, og har nettopp åpnet butikk på Vulkan!
  • Jumina barneklær i naturmaterialer. Virkelig nydelige, men dessverre bare til jenter.
  • Vinterhoff Smykker laget av edelstener fra Gems Copenhagen som garanterer arbeiderne rettigheter og at de ikke bruker barnearbeid. Etter nyttår vil smykkene også lages av fairtrade- sølv, hovedsakelig fra Peru. De blir de første til å bruke fairtrade-sølv i Norge!
  • Leila Hafzi designer av brudekjoler og andre kjoler.
  • Fairphone - etiske mobiltelefoner!
  • Age of Enlightment - basistøy til dame, herre
  • Folkdays: klær og tepper. Basert i Berlin, men startet av en norsk dame
  • Others: Frelsesarmeens butikk
  • Mikono knits: Strikkeprodukter laget av kenyanske kvinner, strikket både for hånd og maskinstrikket.
  • Just Fashion: nettbutikk med klær og smykker. Mye lekkert!
  • Morembo: Vesker fra kenya
Jeg skal undersøke litt nærmere hvor det jeg kjøper er produsert, og under hvilke forhold. Alt kan man selvsagt ikke finne ut av, men det koster svært lite å hvertfall prøve.

I tillegg vil jeg oppfordre til å handle fra norske småbutikker, i stedet for store, internasjonale kjeder. Nå blir det ikke noe av, men om regjeringen hadde hevet momsfritaket for kjøp fra utlandet til 500,- så hadde det mest sannsynlig vært kroken på døra for svært mange små norske bedrifter. Mange av de små spesialbutikkene lever på småsalget; det som ligger på 2-300 kroner.

Rettferdig og bærekraftig skal være mitt motto denne julen.

__________________


Sist redigert av Tallulah : 23-10-16 kl 15:21.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat