Vis enkelt innlegg
Gammel 02-06-18, 00:01   #37
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Navn på robotgressklipper

Når det gjeld dette med namn på gjenstander og kjønn - eg er (åpenbart) nynorskbruker og har opprinnelig ei dialekt kor eg bruker «han» og «ho» i staden for «den». Og det er ganske mange norske dialekter som bruker pronomen tilsvarande grammatisk kjønn i tredjeperson.

For meg er det åpenbart at gressklipperen skal ha guttenavn, men om eg skulle navngitt ei sag, ei saks eller ei klypetang, ville ho fått jentenavn. Støvsugeren og moppen er han, vaskefilla og bøtta er ho.

Kan det stemme at vi er tilbøyelige til å navngi gjenstander i samsvar med grammatisk kjønn? I alle fall dei av oss som ikkje er bergensarar.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat