Vis enkelt innlegg
Gammel 08-02-11, 13:52   #783
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Hva mener du egentlig? Hva slags arbeidsoppgaver er det læreren har som gjør at han fortjener 50 000 kroner mer i året enn en pedagogisk leder?

Samfunnsmandatet er så og si det samme med den nye rammeplanen. Barna ligger selvsagt på ulike nivå, men det har lite å si i forhold til betydning av arbeidet eller arbeidsmengde.

Det handler ikke om å fortjene - hvor i alle dager tar du sånt fra? Det handler om hvem som forhandler og hvor flinke de som forhandler er. Rett og slett. Det er ikke fordi de er så glupe at heismontører tjener mer enn snekkere heller altså.

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg er enig i at samme utdanning ikke nødvendigvis gir samme lønn i to ulike yrker. Men du kan ikke helt sammenligne markedsøkonomisk styrt lønnsdannelse og offentlige stillinger. Jeg synes heller ikke det er noe som skulle tilsi at en førskolelærer i skoleverket skal tjene vesentlig mer enn de som har med småbarn å gjøre. Er det sånn vi verdsetter småbarna våre? Er det større ansvar å være lærer for seksåringer enn for femåringer? Er et mer jobb? Mer ubekvemt? Jeg mener at svaret på alle disse spørsålene er nei og at lønna derfor burde være lik med samme arbeidsgiver.

Hvordan i alle dager får du pedagogenes resultater i lønnsforhandlinger til å ende med at man ikke verdsetter barna sine?
Den som er tøffest til å forhandle lønn får gjerne mest lønn. Det sitter flinke folk overalt som ikke har fått det maksimale i lønn som de kunne fått fordi de ikke er så flinke til å kreve hverken hver for seg eller i flokk. Det er ikke noen forskjell på dette i det offentlige og i det private heller.

Skulle man begynne å se på hvilke jobber som er etisk mest verdt i forhold til andre når lønn skal fordeles så ble det ganske snodige utslag for mange offentlig ansatte altså.

Jeg har ingen problemer med å se at en som jobber som lærer har en helt annen jobb enn en som jobber som pedleder. Det er ikke det minste rart at man da tjener ulikt også. Samme om jeg sammenligner en advokat og en lege enda det neppe kan være noen tvil om at legen er langt mer viktig for samfunnet stort sett.

  Svar med sitat