Vis enkelt innlegg
Gammel 08-02-11, 14:19   #789
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Tuneland, her.

Førskolelærere og lærere er i samme fagforening, da burde det vel forhandles like godt for begge?

De har ikke samme arbeidsgiver å forhandle med, ikke samme arbeidsform, ikke samme arbeidsinnhold. Det er også helt ulike budsjetter midlene skal tas fra. Hvilket har mye å si for lønnsforhandlingene.

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det er kanskje her vi ikke er helt enige. Joda jobben har noen forskjeller, men det er såpass likt å være den som følger opp førskolebarna i barnehagen og den som har førsteklasse på skolen at jeg ikke helt ser at dette i seg selv skulle medføre den helt store lønnsforskjellen. I utgangspunktet er jeg enig med deg i at den som roper høyest får mest lønn og at man må ta med lønna som en del av et yrkesvalg. Stort sett. Men akkurat her mener jeg vi har to jobber som er såpass like og med samme arbeidsgiver at jeg ikke helt skjønner at de ikke skal være på samme lønnsstige.

Det er et helt annet ansvar å være lærer enn å være pedleder såvidt jeg kan skjønne. En lærer har faktisk ansvar for at alle barn følges opp etter eget nivå og et ganske omfattende lovverk for skole å ivareta. Dessuten jobber ikke førskolelærere kun med første klasse - såvidt jeg vet kan de jobbe som lærere i hele småskoletrinnet.

  Svar med sitat