Vis enkelt innlegg
Gammel 26-10-11, 15:52   #5
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.888
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Katt ute på dagen/natta

Jeg har tre katter. Min 3 år gamle hunnkatt går ut når hun vil og kan gjerne finne på å være borte i 3-4 dager, spesielt i sommerhalvåret. Hun er mer hjemme og inne når det er kaldt ute, men hun får gå og komme som hun vil.

Min 1,5 år gamle hannkatt går ut når han vil, men er ikke borte mer enn max en time. Det hender han er ute hele dagen mens vi er borte, men han har tilgang til en varm liggeplass i garasjen om det kniper.

Begge disse to fikk gå fritt ute fra de var 7-10 mnd gamle. Jeg husker ikke nøyaktig.

Minstemann på snart 6 mnd er ennå ikke kastrert og får ikke være ute mer enn en liten stund om gangen når vi er hjemme. Han synes forøvrig uteverden er veldig skummel, så han sitter mest under trappa og titter forsiktig rundt seg. Jeg tenker han får lov til å gå friere etter at han er kastrert (gjøres straks), men ut fra erfaring og personligheten til katten, tipper jeg at han blir mer eller mindre frivillig innekatt til våren kommer.

Jeg har dårlig erfaring med å la unge katter gå fritt utendørs for tidlig. Jeg har mistet 3 kattunger pga dette. Alle tre ble overkjørt. Jeg har hatt katt hele livet og har etterhvert tatt til meg rådene om å holde katten innendørs til den er stor nok til å passe seg for f.eks. trafikk. Vi har en ikke veldig trafikkert vei ikke så langt fra huset og unge katter ser ikke ut til å skjønne at de må passe seg. Det har gått mye bedre med de kattene vi har hatt som har sluppet fritt ut først når de har vært 8-9 mnd gamle.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat