Tråd: Nynorsk?
Vis enkelt innlegg
Gammel 10-01-08, 12:07   #21
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nynorsk?

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Alfa, da. Det er da ikke hersketeknikk? Jeg ber deg bare om å ikke ta ting personlig. Lengre opp i tråden spør du hvorfor jeg mener at det er rett å ta fra deg kommunikasjonen din. Hadde jeg ment å lage en tråd som omhandlet din rett til kommunikasjon, så hadde overskriften vært: "Bør Alfa ha rett til å skrive og snakke?" - men det jeg mente med denne tråden var å spørre hva folk mener om nynorsk. Som skriftspråk, og om opplæringen i skolen. Ikke hva man mener om enkeltpersoner som bruker nynorsk.

Det er det dummaste eg har lest. Når ein argumenterer for at eit språk bør avskaffast så handlar det nettopp om enkeltpersonar, og det å ta frå dei retten til å kommunisere i tråd med sin identitet. Eg skreiv spørsmålet formulert som om du ønsker å ta frå meg kommunikasjonen min, men det var då meir ein metafor for alle nynorskbrukarar. Det var ikkje ein personleg forsvarstale.

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Og så til del to av ditt innlegg. Språket er i kontinuerlig utvikling, og i dag har mange ord fra andre språk en helt selvfølgelig plass i det norske språket. Dansk påvirkning, ja, den var der. Den er en del av vår historie. Svensk påvirkning også. I nyere tid er det engelsk / amerikansk som virkelig har påvirket språket. Det er kunstig for meg å lage et skriftspråk som ikke tar hensyn til at språket utvikler seg.

Det er forøvrig veldig typisk at nynorsk-tilhengere hevder at så mange andre har dialekter som er så likt nynorsk. Men pussig nok opplever ikke brukerne av disse dialektene det nødvendigvis sånn.

Javel? Har du forsking å vise til eller er det di meining og rå synsing?

Når det gjeld språkutvikling så tyder forsking på at bokmål faktisk vil "forsvinne" før nynorsk, nettopp fordi område der bokmål dominerer vert stadig hardare pressa av Engelsk. Sylfest Lomheim har t.d. holdt fleire foredrag om dette. Synest du det er ei naturleg utvikling som det ikkje er nødvendig å kjempe mot, eller synest du det er heilt ok?

Dessutan så utviklar nynorsken seg i svært stor grad. Den nynorske ordboka har vorte betrakteleg meir innhaldsrik berre dei siste 10 åra.

For deg er kanskje nynorsk kunstig, men eg synest det er veldig lite audmjukt og reflektert å nekte å innsjå at andre ikkje har dei samme meiningane som deg.

Skilnaden på meg og deg er at eg kjempar for din rett til å skrive bokmål, men du vil frårøve meg min rett til å skrive nynorsk.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat