Vis enkelt innlegg
Gammel 16-01-18, 20:52   #3
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.111
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Filmer sett i 2018

Nytt år, nye muligheter, ny tråd! Jeg rapporterer både filmer og komplette TV-sesonger for min egen del.

1. Doctor Who (sesong 10 pluss Christmas special 2017). Jeg har blitt veldig glad i Peter Capaldis Doctor, og i både Bill og Nardole, og det er som alltid trist å ta farvel med en Doktor og gode kompanjonger (og etter hvert en verdig motstander(?), en aldeles strålende Missy!). Vi så sesongen spredt ut over en lengre periode, så jeg klarer ikke helt å se hvor godt den hang sammen; i ettertid har jeg følelsen av at den var mer episodisk og mindre «sesong» enn mange tidligere, men det gjør kanskje egentlig ikke noe? Sesongavslutningen i to deler brakte med seg en gammel favoritt som både førte til noe av det mest brutale og noen av de morsomste situasjonene, og julespesialen var rørende, hjerteskjærende og oppløftende på samme tid, som de jo skal. Laugh hard, run fast, be kind. Vi gleder oss stort til den trettende Doktoren, når hun kommer i gang for fullt! (Og så blir det spennende å se hvordan serien utvikler seg nå når Steven Moffat gir fra seg roret.)

2. Dark Star. Denne veldig tidlige (1974) John Carpenter-filmen er en svært lavbudsjetts-sort-of-parodi på særlig 2001, skrevet i samarbeid med Dan O'Bannon, som også spiller en av hovedrollene. O'Bannon skrev manuset til Alien bare få år senere, og det er ikke vanskelig å se noen glimt av både Alien og Carpenters noe mer komplekse filmer her, selv om dette er nesten bare tøys (om enn for det meste ganske lavmælt comedy of tedium og ikke så mye farse). Et fantastisk romvesen med ekstremt lav production value stjeler showet i nesten halve spilletiden, men den virkelige protagonisten her er Bomb 20, og det lenge før begrepet «smart bomb» ble en del av dagligtalen.

3. Loveless. Årets første Troll i eske på Cinemateket er en dyster, russisk film som viser dystre, bitre mennesker i et dystert, kaldt, kjærlighetsløst russisk samfunn. Tolv år gamle Alyosha er senteret i filmen; han opplever på nært hold sine foreldres bitre og aggressive samlivsbrudd, og den videre handlingen får dem på ingen måte til å finne noe fellesskap eller noen allianse, selv når de virkelig kunne trenge det. Radioen melder non-stop om krigen i Ukraina og mayakalenderens spådom om verdens undergang, og utenfor vinduet kommer kulden og vinteren. Men å, så fantastisk filmet den er! Det er en overraskende vakker film, enda så grim og grå den er, og personene som befolker den er ikke egentlig ondsinnede. Det er bare noe som har delvis knust dem og gitt dem skarpe kanter, alle sammen. Regissøren er Andrej Zvyagintsev, som lagde Elena i 2011 (som jeg likte) og Leviatan i 2014 (som jeg nå tror jeg må få sett).

4. The Florida Project. Troll i eske nummer 2 var heldigvis mindre dyster! Dette er den andre filmen til Sean Baker, som lagde Tangerine for et par år siden, en vellaget lavbudsjettsfilm fra Los Angeles' skyggeside. Denne gangen tar han for seg Florida og de personene og små familiene helt på kanten av eksistensminimum som har bosatt seg i motellene som en gang var tenkt å tilhøre Disney World, men som har forfalt til noe med bare skyggen av den opprinnelige glitzy sjarmen. Hovedpersonen er en halvvill seksåring, Moonee, som med ustoppelig energi og driv tar for seg av den halvville verdenen hun tilhører, og som bor sammen med sin veldig unge, ganske anarkistiske mor som gjør det hun må og kan for å skrape sammen penger til husleien hver måned. Det kunne vært dyster sosialrealisme, men det den aller mest minnet meg om, var Beasts of the Southern Wild; denne viser, på samme måte, en ganske brutal verden sett gjennom hovedpersonens unge øyne, og hun synes det er en strålende verden, der hun har kontrollen og virkelig kan utfolde seg. Innen visse grenser. Fabelaktig film, med tragiske og bitre innslag og ingenting som ligner sukkersøtt, men livsbejaende i ordets beste betydning. Og den unge hovedrolleinnehaveren skal vi følge med på - hun kan komme til å gjøre mye av seg!

5. Logan. Logan, også kjent som «Wolverine», er en sentral figur i X-Men-universet. Vi erpå ingen måte à jour med disse filmene, men valgte likevel å se denne voksne, ganske dystre filmen en lørdagskveld da femtenåringen ikke var hjemme. For det er en voksen film, med voksne temaer og lite humor å spore. Den tar for seg temaer som aldring, demens, tap og savn, og aller mest er den en konfrontasjon med det Logan har vært og gjort gjennom et hardt og brutalt liv. Og siden dette i alle fall på noen måter fremdeles er en superheltfilm, blir temaene og konfliktene gjort konkrete, så når Logan må ta et oppgjør med både det beste og det verste i seg selv, er det fysiske, personlige konfrontasjoner det er snakk om. Det er en særdeles vellaget film som er både vond og trist, og brutal og ubehagelig, uten å helt gi slipp på ideen om at det finnes noe det er verdt å slåss for i verden. Hugh Jackman gjør sin antagelig aller beste Logan noensinne, der ganglag og sammenbitt mimikk formidler både de fysiske smertene og de emosjonelle tapene som preger livet hans, og Patrick Stewart er en strålende tragisk professor Xavier, og greier å kombinere den fortsatt kraftfulle personligheten hans med maktesløsheten og tapet av verdighet som følger med alderdom og demens. Og den unge Dafne Keen spiller overbevisende både som taus observatør og grenseløs slåssmaskin. Dynamikken mellom henne og Logan har opptil flere likhetstrekk med Arya Stark og Sandor Clegane i Game of Thrones. Aller mest minner fimen om Clint Eastwoods Unforgiven, og western-assosiasjonen er gjort helt åpenbar her, med både direkte og indirekte sitater fra klassikeren Shane.

6. Paddington. Ytterst sjarmerende og vellaget film som kombinerer den pikselperfekt animerte bjørnen fra Peru (med stemmen til Ben Whishaw) med skuespillere fra øverste hylle. Genuin varme, akkurat passe skumle scener (med Nicole Kidman som deilig overspilt, Cruella de Ville-aktig skurk og Peter Capaldi som creepy nabo) og hylende morsom fysisk komedie. Virkelig imponerende hvor godt den fysiske komedien fungerer, gitt at den som stort sett er i sentrum av alt sammen ikke er fysisk til stede - men akkurat det glemmer man fort! Sjarmerende barnefilm med mer enn nok å le av for de voksne.

7. Logan Lucky. Steven Soderberghs nyeste film er en slags heist-film som jeg har hørt spøkefullt omtalt som Ocean's Seven-Eleven. Channing Tatum og Adam Driver spiller brødrene som er sentrum i filmen, og de gjør selvfølgelig en strålende jobb begge to. Daniel Craig er hysterisk bra som sprengstoffeksperten Joe Bang(!), med en sørstatsaksent som er veldig langt fra James Bond. Filmen er smart skrudd sammen og veldig morsom, med fantastisk timing og kryssklipping, og en lang rekke underholdende bifigurer.

8. Anne with an E. Denne så jeg alene mens jeg lå hjemme med influensa; jeg regnet med at det primært var jeg i familien som var interessert uansett. Ukuelige Anne fra Green Gables er en av min barndoms heltinner som jeg fremdeles plukker fren i bokform når jeg skal ha noe velkjent å kose meg med. Som voksen forstår man ganske mye mer av hvor desperat og brutal bakgrunnen hennes faktisk må ha vært, og denne filmatiseringen er langt mer gritty og realistisk fortalt enn det boken er (og, forstår jeg, langt mer enn den gamle filmatiseringen, som jeg aldri har sett). Men jeg likte denne Anne og fortellingen om henne veldig godt. Det er en litt annen historie enn i boken, fordi Anne er så mye mer overbevisende merket av de fæle tingene hun har opplevd, og jeg synes det er veldig troverdig både hvordan hun skiller seg ut på skolen og derfor blir noe av en paria, og hvordan den strålende steile Marilla kjenner seg igjen i den sårbare og trassige jenta. Noen av episodene er unødvendig dramatiske, synes jeg (særlig Matthews halsbrekkende jaging etter Anne til byen), men jevnt over ble jeg veldig glad i serien og personene, og håper det kommer mer.

9. Coco. Pixars nyeste film er noe av det beste de har laget! Fantastisk og fargerikt plassert midt i meksikansk Dias de Muertes-estetikk og -historikk er det en historie om familie og musikk og det å få være den man er - men aller mest om familie, om tilhørighet til tross for motsetninger, og om verdien av å vite hvor man kommer fra, samme hvilken vei man går videre.

10. Moonlight. Fjorårets Oscar-vinner for beste film var langsommere og stillere enn vi hadde forventet, men er nydelig filmet og fantastisk spilt, særlig av de tre skuespillerne som deler på hovedrollen som liten gutt, tenåring og voksen mann. Den er nesten drømmeaktig og med veldig lite dialog - i alle fall lite dialog av den sorten som faktisk er viktig. Miljøene og omstendighetene som beskrives er både brutale og triste, men enkeltpersonene står likevel lysende frem mot den dystre bakgrunnen, og filmen gir et komplekst og sammensatt portrett av reisen en sårbar liten gutt gjør for å finne ut hva slags mann han skal bli.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.

Sist redigert av Skilpadda : 11-02-18 kl 23:27.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat