Vis enkelt innlegg
Gammel 05-06-07, 18:03   #1
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lavkarbo-oppskrifter

Jeg har jo vært lavkarbofan i mange år, og har etterhvert kommet over en haug med gode oppskrifter. Noen har jeg funnet på selv, etter lang eksperimentering, mens andre har jeg funnet på HP og Desembermammas fantastiske lavkarboforum. Her er noen av mine favoritter, legg gjerne deres egne oppskrifter i tråden, gjerne også med bilder:

ISETS BRØD

5 toppede ss soyaprotein (smakte ikke noe)
3 dl rømme/creme fraiche
1 dl malte mandler eller valnøtter
2 ts bakepulver
2 tykke båter hvitløk, presset
1/2 ts salt
4 egg
4 gode ss mykt/smeltet smør
1 ts paprikapulver
4 ss linfrø
4 ss solsikkefrø
70 gram kruskakli
4 ss sesamfrø

Bland alt i en mikser til det er en smørbar deig (som tannpasta, omtrent). Ta i litt mer soyaprotein om deigen er for løs. Den skal være omtrent som Ingers rugbrød-deig.

Spa deigen over i en brødform kledd med bakepapir, strø over masse sesamfrø og sett den midt i ovnen på 180 grader i ca en times tid.

La brødet avkjøles helt før det skjæres i tynne skiver og nytes.

PS: man kan lage knekkebrød av dette brødet. Da skjærer man det ferdig stekte, avkjølte brødet i tynne skiver, legge dem utover en papirkledd stekeplate og steker dem på 100 grader i ca. 4-5 timer.


ISETS PIZZABUNN

Dette er til en hel stekeplate:

4 store egg
2 dl vann
1,5 ss bakepulver
4 dl soyaprotein (jeg brukte Multipower, syns den smaker bedre enn Vegefuel faktisk)
3-4 moste hvitløksfedd
2 ss olivenolje/rapsolje
Salt, oregano, timian, løkpulver...
100 - 150 gram revet god ost

Kjør egg, vann, hvitløk, olje, ost og krydder i mikseren. Ha i bakepulver og soyaprotein og miks til røren er lett smørbar (omtrent som litt løs tannpasta, den skal kunne smøres utover men ikke flyte!).

Dekk en stekeplate med bakepapir og bre røren utover hele platen, så tyyynt som mulig, jo tynnere jo bedre! Den hever seg jo litt under stekingen, så ikke vær redd om den blir litt hullete og tynn. Blir den for tykk er den ikke det minste god, det ødelegger hele pizzaen!

Stek den på 220 grader i 7-8 minutter, så den kan bære pizzafyllet.

Ha på fyll og ost og stek videre til den er ferdig. Lar dere den avkjøles litt før dere spiser den (lunken) kan dere spise den med hendene slik som vanlige pizzastykker!!! Er den for varm er den litt for løs, tror jeg. Jeg trykket nettopp i meg et stykke, var omtrent som vanlig pizza, satt med det i hånda).

Jeg hadde dette fyllet på (vanligvis liker jeg best litt mer sofistikert fyll, men på akkurat denne pizzaen er det godt med kraftig harry-fyll):

Stek 4-500 gram kjøttdeig, sopp og løk. Bland evt inn hvitløk, hakket eller most. Ha i 1/2 lite glass tomatpure og rør alt godt sammen til en masse. Spre massen utover pizzabunnen og ha over masse revet ost.



BLÅBÆRPANNEKAKE (Mock Danish)


50 gram Philadelphiaost
2 egg
15 gram vanilje-proteinpulver (eller nøytralt pulver + 0,5 ts vaniljeekstrakt/10 dråper vaniljeessens)
1 porsjonspakke Splenda (jeg brukte to pk, ble altfor søtt)
ca 0,5 ts kanel
10 gram frosne blåbær

20 gram frosne blåbær

Ha alt utenom 20 gram blåbær i en bolle og kjør det til en masse med stavmikser. Rør inn hele frosne blåbær og ha det i en mikroform.
Mikre på full styrke i 2 minutter.

Ha pannekaken på en tallerken og nyt. Jeg pleier å ha smør oppå og la det smelte. Min datter på 3 år er vill etter denne pannekaken. Den er litt "sponge-aktig".


FROKOSTPANNEKAKE

Jeg lager denne som lapper, får 4 mellomstore lapper av en oppskrift. De er mettende, så det holder i massevis til en person (jeg spiser 1,5 lapp maks).

3 egg
1 dl cottage cheese
2 ss rapsolje
1 ss store havregryn
1 ts kanel
10 dråper vaniljeessens
En god slump søtstoff (f.eks. 1-2 ss Natreen-pulver)
Litt salt

Alt dette mixes med stavmixer, stekes i smør i panna på begge sider. Blir en tykk pannekake eller 4-5 lapper. Serveres med bær, krem/rømme eller pålegg.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat