Vis enkelt innlegg
Gammel 24-03-08, 16:03   #34
Bærekraftig
Gro
 
Bærekraftig sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 779
Bærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populær
Standard

Sv: Har du fordommer mot mennesker fra andre deler av landet?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven75, her.

Hvis du hadde sett mannen min, så ville du vel ikke vært i tvil om at det er noe sameblod i bildet der. Men det nekter svigerfamilien hardnakket for. Det er visst ikke mye stas med "blandings" når man bor i Finnmark. (Basert på min noe tynne kjennskap til finnmarkinger flest.)

Blanding er helt greit.
De som nekter for samiske aner gjør det ofte pga den store skammen det er for noen å ha samiske aner (spesielt blant de som bor i Finnmark). Dette med bakgrunn i fornorskningspolitikken, og utslag av denne.
Nå til dags er det derimot veldig in å være same

Jeg har selv hatt en del fordommer mot samer.
Minstegutten min har tydelige samiske trekk, så vi har nok også noe i blodet ja. Selv om vi ikke anser oss som samer.

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg har en del forutinntatte oppfatninger om folk fra de fleste regionene i Norge (som høyrøstede bergensere, pietistiske sørlendinger, gjerrige sunnmøringer, rånete trøndere, vulgære nordlendinger, trege hedmarkinger og selvhøytidelige oslofolk), men jeg kjenner også folk fra alle regioner som ikke passer inn i disse stereotypiske oppfatningene, og "bruker" dem egentlig ikke på individnivå.

Som om jeg skulle skrevet det selv!

Bærekraftig er ikke aktiv   Svar med sitat