Vis enkelt innlegg
Gammel 25-09-17, 21:47   #2
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store tipstråden for de britiske øyene

Skottland er fint både med tog og leiebil.

Jeg har hatt tre lengre togferier i Skottland, en lengre roadtrip, samt en del kortere turer. Jeg synes absolutt en øygruppe hører med når man skal til Skottland, det er litt opp til resten av ruta om dere skal til Skye og eventuelt ut til Hebridene, eller om dere skal til Orkenøyene.


Jeg foretrekker Stirling Castle framfor Edinburgh castle, og afternoon tea på Bluebell etterpå. Hvis enkel standard er greit så liker jeg ungdomsherberget i Stirling, som er i en gammel kirkebygning helt oppe ved slottet. Rett utenfor byen ligger besøkssenteret for Battle of Bannockburn fra 1314, som er dritkult, med 3D info om slaget og man kan spille en reconstruction av slaget etterpå.

Kjører man må man kjøre gjennom Glencoe-fjellene, og opp langs Loch Ness og se Urquhart Castle.

Inverness synes jeg er kjedelig, besøkssenteret for slaget ved Cullodden er ganske bra.

Jeg synes Pitlochry er søt, sånn liten viktoriansk jernbaneby som får deg til å føle at du er et barn i 1930 som noterer togavganger eller noe sånt.

Hvis du skal vestover:

Glenfinnanviadukten (Harry Potter-togbrua) ligger på strekningen mellom Fort William og Mallaig, og på sommeren går det damplokomotiv der - men det bør absolutt bestilles god tid i forveien! Fort William er et godt utgangspunkt for fotturer i Highlands.

Fra Mallaig kan man ta ferge over til Isle of Skye. (Det går ferge på den ene siden, og buss på den andre.) Og så kan man ta buss opp til Uig og bo på ungdomsherberget der, og enten ha utsikt ut til de ytre Hebridene i klarvær (det gæliske navnet for Skye er tåkeøya, men det HENDER det er klarvær!) eller ta ferge ut dit og reise rundt der ute. Men for å være helt ærlig - da anbefaler jeg å leie bil. Det er NULL trafikk, det blir ikke mindre skummelt å kjøre bil enn det, altså. Vi tok ferge fra Uig til Lewis&Harris, og så buss til ferga over til Berneray og kjørte rundt på Uist'ene og Eriskay, og så leverte bilen helt i sør og tok ferge til Oban, og toget derfra igjen.


Hvis dere skal opp til Orkney så får dere en fantastisk togtur fra Inverness til Thurso, eller en praktfull kjøretur opp langs østkysten, hvor det er fint å stoppe på Clootie well, Carn Liath, Grey Cairns of Camster og Hill o' many stanes. I Thurso-området kan man få guidede turer til lundefuglkoloniene. Nordkysten videre østover (etter eller hvis dere ikke skal ut til øyene) er spektakulær, anbefaler den lille kunstnerlandsbyen Balnakeil, ikke så langt fra Smoo Cave, som også er verdt et stopp.

På Orkney kan dere leie sykler i stedet for bil, selv jeg klarte å sykle rundt der i min ungdom og da klarer alle det. Der må dere få med dere steinalderbosetningen Scara Brae, og Maeshowe hvor vikingene tagget på innsiden av et gammel kammer da de søkte ly for en storm, og steinsirklene. Tidevannsøya Birsay anbefales. Av de andre øyene holder jeg en knapp på Sanday, forblåst men vakker.

Cairngorms nasjonalpark er flott for små og store fotturer, bare ikke undervurder hvor langt det er innenfor nasjonalparken. Anbefaler Highland Folk Museum, hvor de forresten filmet deler av Highlandersserien. Og like ved er det gjeterhundframvisning som er veldig gøy!

På vei ned mot Edinburgh igjen kan man stoppe på Stanley Mills, og få med seg litt industriell revolusjon og arbeiderhistorie.

I Edinburgh anbefaler jeg kakene på Lovecrumbs i gamlebyen, og ostebutikken i Victoria street.

Eh, ja. Det var kanskje nok. Spør hvis det er noe, eller bilder er ønsket!

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat