Vis enkelt innlegg
Gammel 11-05-18, 09:36   #68
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.926
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvis vi forutsetter at klimaforskerne har rett...

Jeg svarer på spørsmålene før jeg leser resten av tråden.

Kutte ut kjøtt? Jeg spiser så lite kjøtt fra før og det jeg spiser er stort sett skutt av Helten. Det er uhyre sjeldent at jeg bestiller annet enn vegetarmat når jeg spiser ute. Jeg kan godt kutte helt ut å kjøpe kjøtt.

Slutte å kjøre bil i det daglige? Det er mange, mange år siden jeg (og Helten) kuttet ut daglig bilbruk, vi snakker åttitallet faktisk. Jeg selv kjører så sjeldent at jeg føler meg som nybegynner hver gang.

Slutte å kjøre bil til hytta? Nei, i så fall må jeg selge hytte. Den ligger 185 mil fra dørstokken og to mil nærmeste båthavn. Når jeg skal dit blir det enten biltur eller flytur. Må jeg velge vekk hytta, kan det hende jeg heller selger sørhuset og flytter dit. Da kan jeg skaffe meg robåt og fange fisk selv og dyrke opp den jorda vi faktisk har rundt.

Slutte å fly på kjæresteturer? Ja, det vil jeg uten videre kutte, vi bruker gjerne tog eller buss. Her tror jeg vi må prate sammen og faktisk kutte slikt ut.

Slutte å fly i jobbsammenheng? Spørsmålet er ikke relevant for meg, men jeg driver og pusher Helten til å kutte fly i slike tilfeller.

Slutte å fly for å delta i viktige familiebegivenheter? Oi, den svir, siden Heltens slekt bor i USA og store deler av min nordpå. Men må vi så må vi, i hvert fall USA-turer. Det er mange, store begivenheter vi dropper på grunn av reise.

Slutte å kjøpe nye klær? Mener du som i kjøpe brukt eller overta fra andre? Jo, det kan jeg godt. Jeg antar at Yngste kan veilede meg i den jungelen.

Slutte å kjøpe nye møbler? Her også lurer jeg på om du mener som i kjøpe brukt eller overta fra andre? Vi har skaffet brukt før og vil sikkert gjøre det igjen. Vi er uansett flinke på å bruke det vi har til det ramler fra hverandre og ikke lar seg reparere mer. Vedlikehold av møbler hjelper. Det er lett å svare "ja" på dette spørsmålet, jeg kan ikke tenke meg at vi trenger noen nye møbler før vi dauer.

Slutte å kjøpe nytt sportsutstyr? Hæ? Vedlikehold er cluet her også og å klare seg med det man har. Sykkel er noe jeg aldri har fått tak i brukt, men eller har jeg ingen problemer med brukt, unntatt når det gjelder fottøy.

Andre ting du er villig til å gjøre?
Kompost: Jeg kan begynne med matkompost igjen, vi sluttet i høst da renovasjonen begynte å samle sånt hos oss. Vegetarisk kompost fortsetter vi med, jord har ikke blitt kjøpt siden midten av nittitallet.
Dyrking: Vi er selvberget på hvitløk, urter, bær, plommer og epler, men kan godt starte å dyrke grønnsaker. Plenen vi har her er stor nok til å kunne forsyne oss med litt av hvert. I følge Helten dyrket besteforeldrene aka fosterforeldrene hans poteter og gulrøtter der før min tid.
Innetemperatur: Den kan godt senkes med to-tre grader bare vi kler på oss litt mer.

Hvorfor/hvorfor ikke? Hytta og familie og venner i Nord-Troms er det jeg ville virkelig slite med å kutte. Jeg får skikkelig "hjemlengsel" om det går lang tid, mer enn et år, mellom hver gang jeg er der. Det å dra dit er værstingen av alt jeg holder på med og svir i samvittigheten.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat