Vis enkelt innlegg
Gammel 04-09-19, 10:28   #7
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skoleelever, epostadresse, gdpr, mobilfri skole vs. mobilklokker

- Når er det vanlig at barn får epostadresser på skolen (type ole.hansen@lalaskolen.no), som de skal bruke til innlogging på its og innsending av lekser og andre rene skoleting?
Hvilken klasse?
Her tror jeg elevene har brukt sånt fra og med mellomtrinnet. Her bruker de google til samskriving, levering av oppgaver etc.

- Er det et kompetansemål å ha og kunne bruke en epostadresse? Fra hvilket trinn?
Det vet jeg ikke.

- Er det vanlig å bruke gratisadresser, som hotmail og lignende? Hvorfor/hvorfor ikke?
Her har ungene gmail-adresse, som de bruker for å registrere seg på diverse spill og andre apper. Vet ikke om det er vanlig. Disse brukes aldri til skoleting.

- Hvordan sikrer man at når eleven får epostadresse, ikke misbruker denne, som for eksempel til å opprette snapchat-konto før foreldrene sier at de får lov?
Det vet jeg ikke om det er mulig å sikre, det går vel på tillitsforholdet mellom barnet og foreldrene, som med alt annet et barn kan finne på å gjøre uten lov?


Ekstraspørsmål: Mobilklokker - hvordan håndteres dette på skoler som skal være mobilfrie? Det hjelper ikke at mobilen ligger i sekken, når de kan ringe og tekste og gudvethva med klokken... Tillegg: Noen foreldre bruker klokkene til overvåkning, og får dermed hetta om barnet for eksempel er på butikken (for å handle til mat og helse) når det skulle vært på skolen. Hvordan håndtere? Erfaringer?

Tror ikke det er noen regler mot mobilklokker eller smartklokker (som vel er det mest aktuelle for eldre barn og ungdommer) på skolene til mine, som jeg har fått med meg i alle fall. Men det er nok fordi det ikke har vært noe problem. Ungdomsskolen er mobilfri, de leverer inn mobilene på morgenen og får dem utdelt etter skoledagens slutt. De som har smartklokker bruker neppe disse veldig mye i løpet av dagen til SoMe, siden det er lite respons fra andre på den tiden av døgnet, og alle andre er opptatt med andre ting. Tekstmeldinger og anrop driver de ikke med, i alle fall ikke med klokkene. Min datter har arvet en Apple Watch fra sin mormor, av og til har hun den på på skolen, av og til ikke. Kommer det beskjed fra skolen om at det ikke er lov så vil hun neppe ha problemer med å legge den igjen hjemme. På barneskolen ligger mobilene i sekken, mobilklokker er ikke særlig utbredt blant 7.klassingene (som er de jeg kjenner til), så jeg har ikke hørt at det har vært noe diskusjonstema der heller. Guttungen har en smartklokke fra Samsung, som han har arvet fra faren, og bruker i perioder. Vi har gitt beskjed om at han ikke skal holde på med den i timen, og at hvis vi får tilbakemelding om at det blir et problem at den tar oppmerksomhet så må han la den ligge hjemme. Har ikke hørt noe enda.

Tilleggsspørsmålet om overvåkning av barn i skoletiden er heldigvis en forholdsvis ukjent problemstilling, så jeg vet ikke helt hvordan man skal håndtere sånt. Filleriste foreldrene? Fiskedasking? Buksevann?

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 04-09-19 kl 11:12.
My er ikke aktiv   Svar med sitat