Vis enkelt innlegg
Gammel 15-05-18, 22:21   #22
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.395
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du en bunadsramp?

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Her var det jo overveldende mange bunadsramper. Litt typisk FP; en setter tonen tidlig i tråden, og så ryr det på med de som er enige.

Jeg får være litt kjerringa mot strømmen, da - jeg synes det er utrolig stygt med moderne solbrune/hudfargede nylonstrømper til bunad, jeg får fnatt av folk som går i helt feil sko (svarte sko er greit, men brune sko, hvite joggesko o.l. blir helt galt), og jeg nekter Frøkna å bruke øredobber når hun går i bunad.

Frøkna har forøvrig nordlandsbunad, og det er selvsagt også uaktuelt å la henne gå uten sjal. Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor det er et problem å bruke det uansett. Tar man det på seg riktig sitter det som støpt uten hjelpemidler, det er ikke i veien på noen måte (man kan til og med ta cape på over det uten problemer), og hele broderiet på ryggen på vesten vises. Men hun slipper hodeplagget, det skal jeg innrømme, selv om jeg brukte hodeplagg også da jeg kom inn i bunadene mine.

Du och jag Stompa.

Jeg elsker bunader og tradisjoner, liker å kjenne bakgrunnen for drakta jeg har på meg, og har ikke behov for å trasse noe såkalt bunadspoliti ved å bruke ting som absolutt ikke passer sammen (det gjør jeg vel egentlig ikke når jeg pynter meg ellers heller, prøver å holde antrekket noenlunde i en stil, ikke fordi jeg er redd for noe "motepoliti", men fordi jeg føler meg finest selv da). Nå har jo jeg en bunad som også er en folkedrakt, der det er mulig å variere ganske mye innenfor tradisjonen. Jeg har sølv som jeg har fått i gave, som hører til et annet sted i landet. Det er vel det eneste som avviker fra det som hører til.

Jeg ser ikke på det som særlig "rampete" å bruke paraply da, så det har jeg ikke tenkt på i den sammenhengen. Men jeg bruker helst en ganske nøytral en, helst helt svart eller ensfarget i en annen nøytral farge. Noe jeg også ville gjort om jeg hadde på meg en hvilken som helst annen penkjole. Jeg velger også en mest mulig nøytral veske, som ikke skjærer seg helt med antrekket, også her gjelder det bunad som andre penklær.

Jeg går ikke i joggesko eller sneakers til noe gallantrekk/festantrekk, bunad inkludert, uansett hvor mye jeg skal gå. Jeg prøver så langt jeg kan å velge pensko som matcher antrekket, både i stil og farger, og til bunad vil det si bunadsko. Men jeg har dyre bunadsko i mykt skinn med ekte lærsåle, som jeg har brukt i mange år og gått skikkelig inn. Så av alle pensko jeg har er bunadskoene de mest behagelige, og det er jo en fordel, når man tross alt skal gå og stå mye.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat