Vis enkelt innlegg
Gammel 10-08-18, 12:23   #48
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Er dette greit?] Håndhilser ikke på kvinner

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Og fyren argumenterer ut fra «respekt» for kvinner. Det er ganske utbredt, historisk sett, å ha liksom-respekt for kvinner som fundament for diskriminering og forskjellsbehandling, og det gjør det litt vanskeligere å se at det er diskriminering det er. Det er vanskelig å lage et helt parallelt eksempel om det å nekte å håndhilse på f.eks. svarte, homofile, jøder eller Arbeiderpartivelgere, siden ingen ville ta det på alvor dersom du sa at det var av hensyn til den andre parten. Så hvorfor skal vi ta det på alvor når argumentet er at det er av hensyn til oss kvinner? Jeg kan love at ingen damer jeg har møtt som har møtt menn som nektet å ta dem i hånden, følte seg spesielt respektert.


Nettopp. Fantastisk bra beskrevet. Liksom-respekt. Vi kan ikke akseptere det.

Jeg synes også eksempelet til Løve er illustrerende. Hva om man kommer inn til en behandlende lege som ikke vil ta deg i hånden fordi du er kvinne. Det ville vært absurd om det skulle "tolereres". Det ville gitt null tillit for kvinnen, til han som skulle ivaretatt hennes helse. Det er ikke ok i arbeidslivet å få aksept for slik praksis.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat