Vis enkelt innlegg
Gammel 26-10-18, 14:37   #38
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.136
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Burde vi snakke om endringene i barselpermisjonen?

Ellers så mener jeg at en tredeling gir for lite fleksibilitet, også til de som av ulike grunner vil at far skal ha det meste av permisjonen. Jeg kjenner flere som har hatt en jobb/turnus/egen virksomhet som har gjort at de relativt lett kunne begynne å jobbe etter 6 uker, far hadde permisjon og fordi man hadde en veldig gunstig turnus/jobbet hjemmefra med god kontroll på egen tid/lignende så fikk de en veldig fin og rolig babytid for hele familien. Og far fikk masse tid med barnet sitt. Og mor beholdt en tilknytning til arbeidslivet som for dem ellers ville vært vanskelig. Dette blir ikke lenger mulig.

Så er det alle de som ikke har en A4 barsel-/amme-/helsesituasjon før det har gått mer enn 6 måneder, og det er tross alt mange.

Jeg er redd dette er en løsning som på sikt kommer til å skyve flere kvinner ut i deltid, fordi opplevelsen deres av å gå tilbake i jobb mens de fortsatt er søvnløse og ikke i form fysisk, blir så knallhard at de ikke ser det som mulig å være fulltidsarbeider.

Jeg syns 10-12 uker fedrekvote er topp, fordi det gjør at menn faktisk er hjemme alene med baby uten at mor samtidig har ferie eller lignende, og dermed gir far en reell mulighet til å bygge en selvstendig relasjon til barnet, og komme opp og stå på å ta sin del av hjemmejobben. Men ut over det så mener jeg at det virkelig må være opp til hver familie.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat