Vis enkelt innlegg
Gammel 12-06-17, 04:47   #1
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.938
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Anmeldte voldtekter og språkbruk i media

Jeg stusser litt over ordvalg i media jeg ofte ser når det kommer til anmeldte voldtektssaker. Slik som denne, som vi kunne lese om i går:

Dagbladet: "Kvinne (18) hevder hun ble voldtatt midt i folkehavet på svensk festival"

Det jeg stusser over er bruken av ordet hevder. For meg gir ikke det utsagnet spesielt med kredibilitet, men kanskje det bare er meg? Jeg er absolutt for at man ikke skal forhåndsdømme i noen saker, men man skal også være seg bevisst hvordan man ordlegger seg. Hvorfor ikke bruke ordet anmeldelse/anmeldt i stedet? I mine ører er det mer nøytralt, og dermed mer riktig, enn å bruke begrepet hevde. Er det flere som reagerer som jeg eller kan det være at jeg har vrangbrillene på?

Voldtektssaker er vanskelig, og det er gjentatte ganger tatt opp hvor mye som skal til for å reise sak og få dømt voldtektsforbrytere. Mange ofre velger å ikke anmelde mye fordi det er så vanskelig. Da er det ekstra viktig, synes jeg, at samfunnet ellers passer på hvordan man tar i slike saker som f.eks. at journalister vokter seg for ordvalg som kan tolkes feil.

Kjør debatt!

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat