Vis enkelt innlegg
Gammel 09-04-18, 13:37   #36
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tenker du om eggdonasjon da?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg tror jeg er nølende for, men jeg er ikke enig i premisset om at sæddonasjon er prinsipielt det samme som eggdonasjon.

Det er medisinsk veldig forskjellig for donoren
Det er økonomisk forskjellig (en mye dyrere prosedyre)
Det har alltid vært slik at biologisk far kan være "hvem som helst", men biologisk mor og fødemor har alltid vært den samme. Det er et større skifte å dele opp dette, enn å donere sæd.

Jeg tenker at medisinsk prosedyre og økonomi ikke er prinsippavklaringer, det er jo ofte praktiske ting som reelt sett avgjør en del, men når jeg tenker prinsipper, så tenker jeg på om ting bør gjøres. Økonomi og medisinske avklaringer er jo ting som gjør om det er overhode er mulig å realisere ønsket.

Ta gratis tannhelsetjeneste som eksempel - det er vel ingen som er prinsipielt uenig at det hadde vært greit om det var sponset (statlig) på samme måte som annen legehjelp, men der er det økonomien som setter en stopp.

Jeg tenker også at dette med å vite hvem foreldrene er: Det er like stort "inngrep" å ikke vite hvem faren er som at man ikke vet hvem moren er. Jeg er enig i at man tidligere alltid kunne "vite" hvem som var moren, så det blir en historisk endring.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat