Vis enkelt innlegg
Gammel 25-03-23, 10:56   #18
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mangel på medisiner?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg klarer ikke helt å forstå om dette bare var et retorisk, kynisk spørsmål eller et faktisk forslag, men jeg kjenner at jeg ikke helt klarer å la den gå. Det er lite som frustrerer meg mer enn fortellingen om at farma kun er drevet av profitt og ikke gjør noe som helst godt i verden. Bortsett fra når det kanskje går ut over akkurat dem.

Farma bruker enormt mye tid og ressurser på samfunnsoppdraget vårt, som er å forske frem, produsere og levere behandling på en etisk måte. Vi driver mesteparten av forskningen, direkte eller indirekte, men i samarbeid med uavhengige helseinstitusjoner.

Ja, vi må drive kostnadseffektivt, for innovasjon er ekstremt dyrt og de aller fleste nye midler feiler før de kommer til markedet. Og ja, vi har investorer som vil ha profitt på kapitalen de sprøyter inn. Men vi er definitivt løsningen og ikke problemet, altså.


Det var egentlig ironisk. For dette med «vi er så rike, vi kan bare kjøpe mat fra utlandet» brukes mye som argument mot å bevare landbruk i hele Norge.
Men samtidig ikke. Om markedet skal reguleres av tilbud og etterspørsel så burde jo vi hatt medisiner, på bekosting av fattigere land.
Jeg tror ikke Big Pharma er noe mer eller mindre profittdrevet enn andre sektorer altså.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat