Vis enkelt innlegg
Gammel 15-11-06, 16:46   #7
Huldra
Ferdig!
 
Huldra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 3.893
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Integrerte hvitevarer. Rustfritt stål eller Aluminium?

Opprinnelig lagt inn av Joma, her.

Litt om forskjellene - de jeg vet om:

- aluminium har ett mattere utseende enn stål - "lysere/hvitere"
- aluminium kan lettere få riper enn stål
- aluminium er tyngre å vaske - mer motstand
- viser bedre flekker på stål
- stål kan holdes fint hvis man smører med olje (enten matolje eller spesialmiddel) som man tørker over med tørr klut til slutt.

Vi har forresten stål - og små barn. Vasker eksempelvis kjøl-/frysskapet ca. hver 2.-4. uke - kun hvis det kommer flekker vi må gå over (og det skjer ikke ofte). Det samme med resten av hvitevarene. Vi har t.o.m. stålbenk, og den vasker vi like ofte som andre vasker sine benker. Ventilatoren får får så og si ikke flekker - pga vi har smurt med spesialmiddel (olje gjør at fettflekker fra fingrer ikke fester seg så lett). Vi er altså fornøyd med stål.
Jeg bruker forresten å vaske med en blanding av vann, littegrann salmiakk og zalo, hvis stålet er skittent. Smører til slutt over med "olje".


Vedr. induksjon: Du skriver ikke hva som er alternativet. Jeg vil slå ett slag for gass - har det selv. På steking er gass suveren, mens induksjon er best på koking (gass er ikke så langt etter). Hvis du vil vite mer om gass, er det bare å spørre.

Vi har denne fra Gaggenau med fem brennere på opp til 17 kW (wokblusset er på 5 kW, de to største er på 4 kW og de to andre 2 kW):

Gass er det jeg helst ville ha, men aner ikke hvordan det er å montere det i kjøkkenet. Vet ikke nok om det. Trenger gassbeholderen ett eget skap? Fare for lekkasjer? Hva koster en slik koketopp til gass??

__________________
98, 01, 08, (♥)
Huldra er ikke aktiv   Svar med sitat