Vis enkelt innlegg
Gammel 12-01-21, 12:34   #20
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.173
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bøker lest i 2021

1. Nesten menneske. Biografien om Julius, av Alfred Fidjestøl. Engasjerende, lærerik og tankevekkende. Fungerte også veldig godt å lese rett etter Przwalskis hest av Maja Lunde. Begge tematiserer forholdet mellom dyr og menneske, som aet og som individer.
2. Kransen av Sigrid Undset. Første bind i Kristin Lavransdatter-triologien. Bestemoren min sa en gang at disse bøkene burde man lese tre ganger i livet, som ung, som voksen/middelaldrende og som gammel. Jeg tror nok at jeg så og tenkte annerledes denne gangen enn første gang jeg leste boka. Men da som nå irriterer jeg meg over at hun velger Erlend. Jeg skjønner ikke hva det er hun faller for!
3. Husfrue av Sigrid Undset. Andre bind i Kristin Lavransdatter-triologien. Det som fascinerer meg mest i denne lesningen er strevet som både Kristin men også andre personer har med å leve den lagnaden de selv har valgt. Altså at de jobber med å akseptere og ta konsekvensen av de valgene de har gjort, med varierende hell. Her er det jo også mye teologiske elementer. Simons lojalitet til Kristin som vraket han rører meg mer enn Kristins konstante kjærlighet til tross for den samtidig økende bitterheten mot Erlend. Jeg ble for øvrig overrasket over hvordan kong Magnus' påståtte synder (homoseksualitet) ble beskrevet som politisk motiv i boka, og kjenner at det hadde vært interessant å se om noen har gjort en skeiv tolkning av dette.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat