Vis enkelt innlegg
Gammel 08-10-17, 19:13   #42
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.204
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: VGs artikkel om hvordan politiet opptrer for å avsløre pedofili

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Lille Meg - pust med magen.

Skjerp deg.

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Det var du som lurte på om det var riktig bruk av politiets ressurser å holde på med å late som de var de opprinnelige admins for Childs Play. Jeg tenkte høyt om at ressursbruken ikke nødvendigvis var STØRRE i denne aksjonen, enn om de bare hadde infiltrert og tatt ut informasjon som vanlige brukere.

Jeg lurte retorisk på om det var riktig å bruke tett opp mot et år på å være admin på et nettsted som doblet seg opp til rundt én million kontoer i perioden. Du gjetter at ressursbruken ikke nødvendigvis var større enn om man hadde infiltrert og tatt ut informasjon som vanlig bruker. Jeg vil definitivt anta at det er mer, all den tid politiet leste private meldinger og i tillegg fikk tilgang til alle underforum. I tillegg kom overtakingen av serveren sannsynligvis etter at de allerede hadde brukt lang tid på å infiltrere.

I tillegg vil jeg anta at det å være admin må medføre mer behov for dokumentasjon.

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Jeg vet ikke om VG per def har hacket en server, gjør du?

Jeg vet ikke mer enn det VG selv vil ut med, men det står blant annet at:

Sitat:

Under australsk lov er det dere har gjort det samme som hacking.

Så, ja, det kan se ut til at VG med en "målet helliger midlet" har hacket en server. I tillegg har VG blant annet fått tilgang på informasjon om at minst én unge i Norge har blitt utsatt for overgrep som har skadet ungen for livet:

Sitat:

I den perioden ble sannsynligvis flere barn utsatt for grov kriminalitet som skader dem for livet – uten at etterforskerne grep inn eller varslet myndighetene der overgrepene fant sted. VG kan dokumentere at dette også gjelder minst ett barn i Norge.

Jeg vet selvsagt ikke hvordan VG har fått denne typen informasjon, men jeg er slett ikke sikker på at alt som har blitt gjort har vært helt lovlig.

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Jeg ER imponert over VGs team, som sitter på såpass kompetanse og kunnskap om cyberspace, at de avdekker og sporer helt frem til australsk politi. Jeg kan jo la meg imponere over noens EVNER selv om jeg ikke nødvendigvis applauderer hva de brukes til?

Akkurat det er jo greit. Og jeg er selvsagt veldig glad for at det utføres gravende journalistikk. Jeg bare syns at også avisene skal holde seg på rett side av loven.

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Og i denne saken var jo VGs utgangspunkt at de ville finne ut hvor disse grusomme nettstedene ble drevet fra - før de landet i Australia. Hvordan tenker du at man skal avdekke kriminalitet på nett uten å gå inn bakveier?

Jeg syns ikke det i utgangspunktet er avisene som skal avdekke kriminalitet. Hvis avisene likevel skal gjøre dette, så mener jeg at det er ekstremt viktig at loven holdes. Man skal ikke risikere å bli overvåket uten at det er en grunn til det.

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Jeg kan ikke diskutere denne artikkelen med utgangspunkt i hvordan JEG som mor hadde reagert. Jeg ANER ikke, og jeg er ikke sikker på hvordan jeg ville tenkt eller følt eller noe.

Hvorfor kan du ikke ha det som utgangspunkt? For meg gir det en forståelse for hvordan det kan oppleves for en mor at hennes datters bilder blir brukt som lokkeagn i et politisak. Det kan gi et hint om det etisk betenkelige i denne saken.

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Å gå undercover har jeg skjønt, handler ikke alltid om å gripe inn hver gang man opplever at noe kriminelt skjer. Det handler om å samle data og å vente til målet åpenbarer seg og at man deretter får en mulighet til å gripe inn. Hvis ikke må jo slike undercoveroppdrag generelt være svært kortvarige....

Og det bør de kanskje også være? Kortvarige, altså?

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

SELVSAGT må jeg anta at folk med jobber og kompetanse innen fagområder som jeg ikke selv har peiling på overhodet, gjør jobben sin på en god og riktig måte. Jeg kan jo ikke godt gå utifra at de IKKE gjør det?

Hvorfor ikke? Politiet har på ingen måte noen spesiell kompetanse på etikk og moral. Politiet har kompetanse på hva som er rett og hva som er galt ut fra lovverket. Sannsynligvis innehar politiet også kompetanse på hvordan man kan finne lovbrytere og hva man skal gjøre hvis man finner dem.

Det som har kommet fram om politiet i denne saken framstår som etisk tvilsomt. Jeg syns vi alle er vi vår fulle rett til å diskutere det etisk tvilsomme uten å bli anklaget for å "sitte trygt bak tatasturet og føle en hel masse" samt å være naiv.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.

Sist redigert av Lille meg : 08-10-17 kl 19:20.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat