Vis enkelt innlegg
Gammel 27-02-17, 14:12   #43
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.506
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sjiraffen skal føde!

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Ja, jeg så en gang en ku kalve ute på et jorde, og da kom alle de andre kyrne løpende til og flokket seg rundt den fødende kua. Det var slik jeg først ble oppmerksom på hendelsen, for det var så påfallende at alle kyrne plutselig strømmet til fra alle kanter, så jeg lurte på hva som foregikk, for det var ingen mennesker i nærheten.

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Er de nysgjerrige eller skal de forsvare kuen og kalven mot eventuelle farer?


De er nysjerrige og vil gjerne være med når det skjer noe.
Det er en uheldig situasjon for om den som kalver er ranglav (førstegangskalver feks) kan eldre kyr stjele kalven. Eller det kan bli slossing internt slik at kalven blir tråkket på og skadet eller drept.
Noen kyr er også aggresive mot kalver og kan angripe.
En eldre, rutinert ku trekker gjerne langt unna flokken dersom hun har mulighet nettopp for å unngå slike sitausjoner.
Men en yngre ku har ikke den erfaringen og ofte føler de seg utrygge uten flokken.
Og for mange er det ingen mulighet til å trekke vekk, fordi gjerder stopper dem.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat