Vis enkelt innlegg
Gammel 02-01-13, 22:00   #604
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.984
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2012

1. Karl Ove Knausgård Min Kamp 6. Rart å være ferdig med hele serien. Dette var en sammensatt mastodont av en bok. Noen interessante essay, noen kjedelige passasjer, intenst om hans liv og alt i alt veldig veldig bra!

2. Connie Willis Passage. Artig roman om nær-døden-opplevelser.

3. Jennifer Cody Epstein The painter from Shanghai. Basert på livet til maleren Pan Yuliang. Interessant og spennende.

4. Jette Kaarsbøl Din nestes hus. Litt skuffet pga at jeg likte den forrige boken hennes så godt, men ingen dum leseopplevelse dette heller.

5. Charles Dickens A Tale of Two Cities. Det krever litt å lese Dickens, men når jeg først kom inn i det igjen, så var det vel verdt det. Spennende, tragisk, dramatisk og litt humor.

6. Terry Pratchett The Wee Free Men. Det passet godt med lettlest ungdomsroman nå. Morsom, og med en liten gjesteopptreden av Esme.

7. Siri Hustvedt Summer without Men. Jeg ble ikke helt revet med av denne.

8. Caitlin Moran How to be a Woman. Lettlest og vittig bok om forfatterens oppvekst og liv og om feminisme. Av og til litt teit, oftest god og viktig.

9. Terry Pratchett A Hat Full of Sky. Andre bok om Tiffany Aching. Jeg er glad det er flere.

10. Terry Pratchett I shall wear Midnight. Mere Tiffany. Kjekk lesing.

11. Marjane Satrapi Embroderies. Tegneserieroman av forfatteren bak Persepolis. Lettlest og fornøyelig, men den når ikke Persepolis til støvlene.

12. Paula McLain The Paris Wife. Biografisk roman om Hemingways første år som forfatter, med synsvinkelen til hans første kone. Lesverdig.

13. Betty Smith A Tree Grows in Brooklyn. Nydelig bok. Sterkt anbefalt av Blå, og jeg følger opp anbefalingen.

12. Lars Kepler Hyptnotisøren. Spennende og uhyggelig.

14. Kepler Paganinikontrakten. Like spennende og hesblesende som den første.

15. Peter Robinson Before the Poison. Spennende om et gammelt mulig drap og en mulig uskyldig dømt.

16. Jasper Fforde One of our Thursdays is Missing. Kjekt å være i Next-universet igjen, men dette er den boken jeg har likt minst i serien.

17. Stephen Chbosky The perks of being a Wallflower. Fin liten dagbokroman i litt samme stemning som The Catcher in the Rye.

18. John Irving In One Person. Endelig ny Irving. Bra, men litt vel full av avsporinger.

19. Connie Willis Lincoln's Dreams. Tilbrakte første fjerdedel med å ønske meg tilbake til Irvings persongalleri. Ikke blant hennes bedre bøker.

20. Saskia Noort De Eetclub. Thriller. Spennende. Og gøy å forstå det meste på nederlandsk.

21. Kevin Hearne Hounded. Fantasy med gammel mytologi, snakkende hund og litt humor. Artig.

22. Vanessa Diffenbaugh The language of Flowers. Bittersøt oppvekstfortelling/kjærlighetshistorie.

23. Johanna Spyri Heidi. Kjært gjensyn med en bok jeg leste mange ganger som barn. Det er en nydelig bok, men jeg hadde glemt den overtydelige moralen.

24. Jonas Jonasson Hundreåringen som klatret ut av vinduet og forsvant. Artig Forrest Gump-konsept, til tider småmorsom, men det er ikke helt min type bok.

25. Terry Pratchett The Fifth Elephant. Diplomatiets kunst ved "His Monitorship Vimes".

26. Rune Belsvik Ho som var så søt. Kort roman om vanskelige ting.

27. Terry Pratchett Night Watch. Knallbra! En av favorittene mine hittil.

28. Connie Willis Blackout. Jeg elsker tidsreisene til Oxfordgjengen, men jeg begynner å bli litt irritert over at det alltid skal være så vanskelig å treffes for de ulike karakterene.

29. Connie Willis All Clear. Alt jeg irriterte meg over i den forrige boken er tilgitt. Denne likte jeg veldig godt.

30. Brynjulf Jung Tjønn Kinamann. Om adopsjon og tilhørighet og om barndom og oppvekst og en tilbakereise. God og sterk roman.

31. Kathryn Stockett The Help. Jeg var litt "bestselgerskeptisk" på forhånd, men det forsvant fort. God roman om de helt ubegripelige forholdene i Mississippi (og andre sørstater) i 60-årene. Jeg hadde vanskelig for å legge fra meg boken.

32.Jasper Fforde The Woman who died a lot. For lite litteraturliv og for mye action. Men artige religionsreferanser.

33. Håkan Nesser Himmel over London. Nei, for lite troverdig og ingen personer jeg brød meg om.

34. Terry Pratchett Thud! Jadda!

35. Cora Sandel Alberte og Jakob. Kaldt, trist, beklemmende og håpløst. Allikevel er det fin lesing. Men nytes i små doser, nett som Skram.

36. Ransom Riggs Miss Peregrine's Home for Peculiar Children. Riktig så "peculiar" bok. Fantasy, mystikk og underligheter. Jeg likte den veldig godt, selv om den hadde sine svakheter.

37. Terry Pratchett Unseen Academicals. Morsom, som forventet.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)

Sist redigert av nolo : 19-06-13 kl 14:47.
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat