Vis enkelt innlegg
Gammel 10-07-20, 18:16   #20
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Naust, bruksrett og tinglysing- Noen som har innspill?

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

At man kan bevise at naustet har stått der, beviser ikke god tro som grunnlag for en hevdvunnen rett. Det er den gode troen man må bevise. At noen har latt noen ha et naust på tomta gratis betyr ikke uten videre at man for all framtid skal ha en slik rett gratis.
Hvorfor tenker du det er feil at dere skal betale for at dere har naustet deres på en annens eiendom?

Retten til feste for andre formål enn bolig og hytte står mye svakere, og for et naust kan en tomtefesteavtale sies opp.

Hvis man ikke har noe ordentlig grunnlag for å vise til en god tro, ville jeg vært forsiktig med å bruke advokat og kjøre fram kanonene. Årsaken til det, er at det får folk til å hoppe ned i skyttergravene, og kan lukke muligheten for en minnelig løsning. Det vil også bringe barn/ arvinger på banen, som kan være mye mindre samarbeidsvillige. En mulig utgang er jo også at en avgjørelse fører til at dere må betale eller fjerne naustet, fordi de skal bruke tomta si selv.

Finner dere dokumentasjon for en god tro er det flott, men jeg tenker det klokeste, hvis det lar seg gjøre, ville være å få en grensejustering av tomta og kjøpe tomtestykket av henne. Det gjør at man eliminerer konflikter nå og i framtida, og øker verdien på dere eiendom, også fordi dere står friere til å endre naustet nå eller senere.

Husk at blir dette advokatmat flyr kronene fort, da er det vanskelig å stoppe «midt i» og prisen kan bli den samme - bortsett fra prisen av et ødelagt naboforhold. Det kan bite folk bak, senere. Har selv fått beskjed av selger av huset hvilken nabo jeg gjerne kan nekte, fordi hen sa nei til dem. nabotvister er en gullgruve for advokater i Norge.

Når det er et naust som har stått der i mange generasjoner, uten at det har blitt betalt noen form for vederlag til grunneier, så kan jeg vel ikke helt se at grunneier kan argumentere med «tålt bruk». Men, som sagt, dette er ikke mitt fagfelt, og jeg er veldig klar over at forhold knyttet til fast eiendom skaper mye bråk mellom naboer (og inntekter til de som er eksperter på det).

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat