Vis enkelt innlegg
Gammel 02-03-18, 09:13   #37
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.481
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøper du mat direkte fra produsent?

Lovet jo at jeg skulle skrive et mer utfyllende innlegg, men vanskelig å finne tid til å skrive "skikkelig". Synes dette er et tema som fortjener at man tar seg tid når man snakker om det, men når jeg ikke har tiden så prøver jeg lell. Grunnen til det er lenke i HI var at jeg ble spurt om det i tråden.

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

De færreste bønder er fornøyde med rammene jordbruk har. Den regjeringen vi har nå gjør det ikke bedre. Men dette er politisk styrt, ikke styrt av samvirkeorganisasjonene.

Mye av politikken har vært fast i årevis, og ikke knyttet til sittende regjering. Jeg mener også at samvirkeorganisasjonene har en politisk påvirkningsmakt, men jeg greier ikke å finne det på nett. Skal prøve å få sjekket det opp i helga.

Landbrukssamvirket er en stor organisasjon og består av flere deler. Da jeg skrev innlegget mitt tenkte jeg først og fremst på den delen som består i produksjon og salg av varer. Og det jeg først og fremst tenkte på var dette med sentral produksjon og (forholdsvis) få varer. Det koster ganske mye miljømessig tenker jeg å produsere sentralt og gir veldig lite lokale varianter.

Nå er ikke dette samvirkeorganisasjonene sin "feil". Dette med sentralisering, storproduksjon og effektivitet har vært en trend i tiden. Og den trenden er i ferd med å snu. Det er "in" nå med småskala, lokal mat, større variasjon. Jeg tror jo at samvirkeorganisasjonene også må "snu" seg i forhold til hva som er i tiden og mitt inntrykk er at de gjør det, men det tar tid fordi store organisasjoner trenger tid til snuoperasjoner.

Det å handle lokal mat er ikke en "trussel" mot samvirkeorganisasjonene. Lokalsalg vil nok bli et supplement heller enn konkurrent. Og som du også nevner - samvirkeorganisasjonene er mye mer enn salgsapperatet. (Synes jeg fant en ok oversikt over det på snl)

Opprinnelig lagt inn av noen

Er oppdrettsfisk samvirkeorganisert? Jeg skjønner ikke helt relevansen for det i denne sammenhengen?

Jeg ser at HI ble alt for "sleivete" skrevet, og tar selvkritikk på det. Det gikk mer på det som jeg har sagt tidligere at innlegget ikke handler om samvirkeorganisasjonene, men det var fordi jeg ønsket å snakke om folk som handlet lokalt og matproduksjon generelt. Dette er grunnen til jeg blant annet nevner oppdrettsfisk.

Opprinnelig lagt inn av noen

Når det gjelder kraftfor for husdyr inkl. soya kan du lese om det her. Det er ikke enkelt å kutte soyabruken helt hvis man skal ha kjøttproduksjon i Norge.

Nortura sier selv at det er mulig med gressforet kjøtt (lenke), men gressforet storfe gir en helt annen produksjon en med kraftfor. Det er ikke "bare" bøndene, samvirkeorganisasjonene og politikerene som må endre seg for at dette skal være mulig. Forbrukerne må også gjøre det. Vi må spise mindre kjøtt med annen kvalitet (både "verre" - oksehale/indrefilet og "bedre" - kjøtt fra gressforet storfe har bedre kvalitet.)

Opprinnelig lagt inn av noen

Graminor har over lang tid jobbet med foredling og videreutvikling av plantesorter (både korn, potet, engvekster, frukt og bær) tilpasset norsk klima. Veldig spennende arbeid som er verd å følge med på.

Ja, Graminor er feks involvert i gullimunn, som selger via bondens market og private forhandlere. Hva tenker du helt konkret om at jeg har kjøpt "vaffelmel" (for lite gluten til å lage brød og kaker) fra Gullimunn fra privat forhandler (gutt som skal på klassetur ). Hva er problemet?

Opprinnelig lagt inn av noen

Monokulturer innenfor fjærfe kjenner jeg ikke til. Hva betyr det og hva er problemene knyttet til det? Selv spiser jeg svært lite kyllingkjøtt, siden jeg synes arbeidet med dyrevelferd der har kommet for kort.

Synes det er enklest å linke til en gammel artikkel fra Aftenposten (2013), det var dette jeg tenkte på. Med monokultur tenkte jeg på det at vi har så få raser nå (i forhold til tidligere).

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat