Vis enkelt innlegg
Gammel 06-02-19, 10:38   #1
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.134
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Surdeigstråden!

Jeg har fått en surdeigsstarter av en venninne, og den lever fortsatt!

Jeg har laget grytebrød etter alle kunstens regler etter en oppskrift på nrk, og det ble knallgodt, men det var en ganske omstendelig oppskrift med røring i deigen hvert 30-45. minutt og sånn, og det virker litt overkill...

Og så har jeg prøvd meg på å lage det i brødbakemaskinen: Eltet deig sammen i maskinen, lot den stå noen timer, eltet en gang til med surdeigsstarter i, og så satte jeg på bakeprogrammet før jeg la meg.

Det så godt ut i dag morges, i hvert fall, men litt rar fasong og bløtt på toppen, så jeg lot det få 10 min i stekeovnen før jeg dro ut dørene, har ikke sjekket med publikum om det var godkjent.


Nå vil jeg bruke den til ALT, men trenger å ha en bedre forståelse av matkjemien, hva som skjer med ulike blandinger, hva som er "greia" med all røringen, og sånt, for da er det lettere å eksperimentere selv.



Kan dere fortelle meg hvordan dere bruker surdeigsstarter, hva som er triksene, hva som ikke funker, finnes det snarveier som gjør at det ikke tar et døgn å bake et brød, etc.?

Bruker dere den til søt deig, og hvordan?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat