Vis enkelt innlegg
Gammel 20-10-16, 14:04   #72
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vet du hva oljeprisen er?

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Jeg tenkte det samme som Malama og him - dette har jo å gjøre både med medienes dagsordenfunksjon og med forkunnskaper. Statsministre hører vi om i flere skolefag opp gjennom hele oppveksten, og det er kompetansemål i for eksempel samfunnsfag som krever at dette er noe man lærer om, følgelig er det lettere å følge med på det seinere. Ikke går det mange dagene uten at statsministeren nevnes i en eller annen avisartikkel heller, også i den litt mer tabloide dagspressen. Oljepriser er helt klart viktig, som Polyanna sier, men det er ikke noe man får med seg et systematisk innarbeida grunnlag for å forstå at er viktig helt fra barnealder. Det nevnes over her at prisen på et oljefat er lett å finne på sidene til e24. Vel, jeg var (ung) voksen før jeg lærte at nordsjøolje refereres til som brent oil. Det var mannen min som forklarte meg at "Brent spot" i børsoversikten viser prisen på nordsjøolje. Det er jo ikke gitt at man skjønner det, hvis man ikke har referanserammene på plass? Ingen her vi bor snakker om olje. Jeg kan derimot si hvorvidt det har vært et godt kornår. (Slett ikke verst i år, bedre enn i fjor.)

Ja, det er nok helt sikkert sant. Og så gjenspeiler det nok det litt blaserte synet man kan ha på sånt i et veldig rikt land, der pengene bare raser inn.

(Og takk for info om godt kornår, greit å vite det også. )

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat