Vis enkelt innlegg
Gammel 20-05-14, 14:04   #43
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.340
Blogginnlegg: 44
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Marikken - på norsk, og annnen lite politisk korrekthet

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Små Einsteins (Disney Junior, men har også gått på Nrk Super tidligere) er noe av det beste produsert for de minste. Her blir barn introdusert for kjente kunstverk samt klassisk musikk. Dette er tema som er totalt neglisjert i norsk barnehagekultur og faktisk i stor grad i skolekulturen også. Fantastisk at det finnes barnetilpasset underholdning med dette. De to eldste elsket den serien, og koser seg fortsatt når de setter seg ned med lillebror (som også har blitt en storfan) for å se!

Jeg personlig kan få hattifnatten av endel av seriene som går på Disney Junior og andre kanaler, men jeg klarer å skille hva som er bra for barnet og hva som jeg synes er god underholdning. Man kan gjerne kalle det tannløst, men det er tilpasset de små. Det er et viktig poeng synes jeg.

Jeg har sett mye Disney Jr. og Nick Jr., langt mer enn de fleste, tror jeg. Mulig det er noe av problemet for min del. Jeg har to tette barn som har vært mye sjuke i perioder (tjue omsorgsdager er borte før mars), de sov dårlig lenge, og minsten våkner fortsatt tidlig. Vi hadde antakelig dødd uten barne-tv. Jeg nekter på ingen måte ungene å se det, men jeg prøver å påvirke dem til å se mer NRK. Det er bare bra for dem å se ting som utfordrer dem litt mer, og som vi kan snakke sammen om.

For all del, de lærer masse av å se barnekanalene også, i alle fall av noen av programmene.* Jeg ser jo at det treffer dem, de liker for eksempel at mange av programmene følger mønstre de kan kjenne igjen. Jeg blir bare gal av alle reprisene, jeg blir gal av det tannløse innholdet, og jeg blir gal av oversettelsene, som ofte er helt elendige. Som engelsklærer synes jeg det er gøy at ungene mine blir interessert i å lære engelsk, men engelskuttalen i Dora og Diego er jo så dårlig! Og så er det så avhengighetsskapende, ungene nekter å se noe annet enn tegneserier. Jeg begynner å få storebror til å interessere seg for litt andre ting, men lillebror har låst seg helt på %&###%& Dåja. Alt i alt lander jeg på at det er mer dritt enn mat totalt, og i en ideell verden der jeg ikke trengte barne-tv som barnevakt, så hadde ungene bare brukt tv-tida si på NRK.


* Storebror sliter med uttale, men får ros både på kontroller og i barnehagen for godt ordforråd, og han plukker helt klart opp en del fra barne-tv. På fireårskontrollen ville helsesøster bli enig om hva de skulle kalle formene på tavla før synssjekken:

Fireåring: " Det ej et hus, og det ej et hjætte".
Helsesøster: "Ja, det er fint! Hva er dette, da?"
Fireåring (ser usikkert på meg): "Ehh... Ej det en jombe?"
Helsesøster: "Nei, nå tøyser du fælt! Det er jo ikke ei rumpe! Skal vi si at det er en firkant?"
Fireåring:
Jeg: "Her er alle hjørnene rettvinklet, vennen min, og da kaller vi det ...."

Og så blei vi enige om at det nok var et kvadrat. Fireåringen har nemlig sett Umizoomi og kan mer geometri enn helsesøster...

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er aktiv nå   Svar med sitat